TV Documentaire over bijensterfte

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

TV Documentaire over bijensterfte

Berichtdoor draco op 28 jun 2014 22:07

A.s. dinsdag om 22.45 zendt ARD een bekroonde documentaire uit over de wereldwijde bijensterfte. In de synopsis wordt o.a. vermeld dat onderzoekers onlangs gifcocktails aantroffen op vrijwel alle flora van Nederlandse tuincentrumketens waaronder de vernietigende neonicotinoiden. Zie ook Arte om 20.15 dezelfde avond over een milieuvriendelijker landbouwbeleid.
Laatst bijgewerkt door draco op 29 jun 2014 00:38, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: TV Documentaire over bijensterfte

Berichtdoor s.janssen op 28 jun 2014 23:10

Bedankt voor de tip! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 29 jun 2014 07:55

Algemene bijensterfte is inderdaad een groot probleem vooral omdat ze belangrijk zijn voor de voedselproductie en een onmisbare schakel zijn in de natuur.Onze inheemse solitaire bijen zijn minstens even belangrijk omdat er honderden soorten van zijn die van alles bestuiven.Vandaar wil ik nog maar ook hier nogmaals mijn oproep herhalen om een kastje of hotel voor solitaire bijen(zijn niet agressief) te plaatsen in uw tuin.Na het begin van de oproepen vanaf februari dit jaar zijn tal van bedrijven met kastjes op de markt gekomen en hebben honderden mensen en organisaties actie ondernomen waarvoor dank.In tuincentra zijn de kastjes gelukkig nu bijna overal verkrijgbaar en reportages over bijen doken op veel zenders op.Dus kijken naar de reportage op ARD zou ik zeggen en hopelijk hangen dan nog veel mensen een kastje op en verspreiden verder de boodschap.De respons was tot nu tot nu toe groot en had gelukkig een bereik tot ver buiten Vlaanderen en Nederland.Dus al wie de ernst van de situatie inziet gelieve een kastje op te hangen en iedereen ervoor warm te maken.Ook zelf een kastje maken is éénvoudig en heeft soms zelfs de beste resultaten.Alvast iedereen bedankt die reeds meewerkte.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 jun 2014 14:56

Hopelijk dragen de kastjes bij aan het herstel van bijenpopulaties. Hier zijn een zestal bamboehalmen benut door de metselbij.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 29 jun 2014 16:21

Hier in mijn tuin verschillende wilde nesten of te wel behuizingen zoals je dat wilt noemen van verschillende soorten bijen en wespen / hommels, die metselbij waar je het over hebt ben ik niet zo blij mee die maken steeds de ontluchtings gaatjes dicht van mijn voorzetramen aan de buitenkant van de raamvleugels!
In 2010 zijn we aangevallen door een zwerm bijen in Costa Rica, sindsdien is mijn liefde voor de bijen drastisch gezonken :fluiten:
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 29 jun 2014 20:37

Eduard schreef:Hier in mijn tuin verschillende wilde nesten of te wel behuizingen zoals je dat wilt noemen van verschillende soorten bijen en wespen / hommels, die metselbij waar je het over hebt ben ik niet zo blij mee die maken steeds de ontluchtings gaatjes dicht van mijn voorzetramen aan de buitenkant van de raamvleugels!
In 2010 zijn we aangevallen door een zwerm bijen in Costa Rica, sindsdien is mijn liefde voor de bijen drastisch gezonken :fluiten:
Groet Eduard.

Ik begrijp het maar die bijen in Costa Rico waren wel dan geen solitaire bijen.De solitaire bijtjes in de tuin zijn een lust voor het oog wat mij betreft.
Dejagere

45 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips