Rob schreef:Het is natuurlijk heel ernstig, maar ik vind dat je hier een ietsje overdrijft Eduard. In Costa Rica valt het mee. Ik heb iets van 1000 km afgelegd en zegge en schrijve 1 (relatief kleine) palm-plantage gezien - we reden er door heen...
Wij hebben de hele westkust afgelegd van Noord naar Zuid en hebben meerdere plantages gezien en doorgereden, als je dan 20 minuten niets anders ziet dan die palmen en de fabriekjes midden in de plantages ziet staan roken weet je wel beter

20 min. rijden zijn ook zeker 15 km aan een gesloten palmolie plantages.
Het zal nog niet zo erg zijn als in Maleisie of Indonesië maar het gaat snel, het laagland regenwoud gaat er altijd als eerste aan.
Ik ben een voorstander van natuurbehoud en ben sinds 1980 actief betrokken geweest met het behouden van het Monteverde regenwoud via Lacerta en hebben bijna alle leden gedoneerd dit samen met andere organisaties en is het park behouden gebleven, ook Braulio Carrillo National Park is ter nauwe nood behouden! De weg waar ze nu dwars door het woud scheuren was de eerste aanleg voor de kaalslag
Andere N.p zijn relatief kleine plukjes die je vanuit de lucht ziet als kleine stipjes waar wolken boven blijven hangen.
Het enige nog redelijk woud maar ook niet ongerept is Corcovado National Park helemaal in het zuid /Westen maar ook daar komen de enorme vrachtauto's met boomstammen uitgereden

voor een leek is het een geweldig land omdat ze niet beter weten, heb zelf ook genoten hoor, maar mij dus ook behoorlijk geërgerd aan het z.g. ecologisch beleid!.
@ Edo, het filmpje is intersant om te zien, maar het doel hierachter is waar ik het hierboven over heb, puur winst maken ten kosten van de natuur, niet dat dit hier anders was, ooit was Z. Limburg een groot eiken en beuken bos, tot de landbouw echt op grote schaal kwam, ze hebben alles platgewalst ten behoeven van de landbouw en veeteelt, nu resten enkel nog de hellingbossen omdat ze daar niet veel aan hadden!
En ja je hebt gelijk indirect doen we er allemaal aan mee
Echt oerwoud vind je nog in Zuid/ Oost Polen en wit Rusland.
Gr. Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC