Palmgrondweerstand meten op vochtigheid

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Palmgrondweerstand meten op vochtigheid

Berichtdoor Huub op 09 jan 2011 21:59

Hallo,
daar ik nog op zoek ben naar een vochtmeter (om te weten wanneer de palmen water moeten hebben) heb ik net een test gedaan met een universeelmeter.

Vanwege mijn electronica-hobby heb ik een digitale universeelmeter, waarmee o.a. weerstand kan worden gemeten.
Ik heb in 5 verschillende palmpotten de meetpennen geplaatst (maximale afstand tegenover elkaar) en heb het volgende gemeten:
Pot 1: 44 K.ohm
Pot 2: 45 K.ohm
Pot 3: 139 K.ohm
Pot 4: 35 K.ohm
Pot 5: 101 K.ohm

In denk: hoe vochteriger de grond, hoe lager de weerstand.
als dit werkt, heb ik een middel gevonden om te weten welke potten water nodig hebben.

zijn er palmvrienden die hier iets over willen zeggen?

Groet,
Huub
Huub

12 bedankjes

Re: Palmgrondweerstand meten op vochtigheid

Berichtdoor p e t e r op 09 jan 2011 23:09

Ik denk dat de geleiding in de grond ook afhangt van de hoeveelheid wortels in een pot.
Verder is de afstand tussen de 2 meetpunten ook verschillend bij andere potgroottes dus heb je ook een andere geleiding hierbij omdat je een grotere isolatie van de grondwaarde hebt. Ook de samenstelling van de grond en bemesting is vaak verschillend bij diverse planten.

Ik denk dat het een indicatie is maar ik durf me er niet over uitspreken of het echt betrouwbaar is.

Zulk een vochtigheidsmeter vind je in de meeste grotere tuincentra's of zelfs doe het zelf zaken zoals hubo voor een 5 a 10€.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips