door koen op 08 apr 2011 21:45
Hallo,
Ben er vandaag ook wezen shoppen.
In het heengaan werd ik nog aangereden ook (ben wel in mijn recht). Gelukkig was het open tot 20 u, anders stak ik alle korting in kilometers onverrichterzake wegens al het tijdsverlies met het invullen van de aangifte ter plaatse..
Alles is er inderdaad verplaatst en het is niet beter. SLORDIG ! Je moest wel uitkijken voor de interessante aanbiedingen, als leek miskoop je je zeker. Ik heb geen Waggies, gezien, vroeger hadden ze daar vele mooie kleine frisse exemplaartjes van. Trachycarpus Fotunei noemen ze daar nog altijd Chamaerops excelsa.
Gelukkig dragen de verkopers nu naamplaatjes met welke taal ze spreken, ik kan niet verdragen dat ik in mijn eigen land Frans moet praten tegen een verkoper, in een winkel waar ik te gast ben en koop als Nederlandstalige. Er zijn daar nog altijd verkopers immers die geen Nederlands kennen.
(Floralux ligt dicht tegen de Franse grens).
Erna, ik heb het ook gezien van die Brahea, die kleine waren zeker ondergeprijsd, maar ik heb al één, dus heb ik geen gekocht. Erna, er stonden wel grotere goedkope exemplaren van Phoenix Canariensis.
Omdat ik het achterste deel van de tuin verder inricht had ik één en ander te kopen.
Wat heb ik gekocht ?
Jubaea Chilensis, stam 30cm, hoogte 55cm 45 euro.
Drie Chaemerops humilis 60 cm hoog 17 euro 't stuk,
Eén Chameroms h. cerifera, mooie blauwe. iets van 39 euro.
Een Sabal Minor, 40cm hoogte, stond in een verloren hoek ongeprijsd, kreeg die voor
9 euro)
(de korting is bij deze prijzen niet afgetrokken).
Verder ben ik een beetje bang om één en ander in de grond te steken. Ik woon op 15 km van de zee, maar ik zal mijn Butia Capitata NIET in de grond steken na het lezen van de ervaringen hier. Wat probeer ik wel ? de Brahea en de Jubaea,. Daar zorg ik zeker voor 'n afdak, en als het echt koud wordt, komt er vliesdoek en kertsverlichting bij. De kleine Sabal durf ik ook nog niet in de grond steken. Butia en Sabal in pot dus.
Er stonden ook nog mooie Washingtonia's, redelijk geprijsd voor de grootte.
Verder heb ik nog 5 potjes Nieuw Zeelands Vlas gekocht voor de border.
Dit was Floralux voor mij, dit voorjaar.
Groetjes, Koen
exotisch tuinieren is een filosofie.