Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 04 jan 2026 12:23

Kan echt geen kwaad. Bij een trachy in een minder goede gezondheid kunnen bladeren knikken, maar in de regel veert alles netjes weer terug. Ik heb er ook ooit proeven meegedaan ergens in 1995 of 1996, toen het -14 werd. De bladeren zonder sneeuw kregen allemaal van die kleine gaatjes en dat werden vlekken of dode bladeren erna. Degenen met sneeuw kwamen veel gaver de vorstperiode door. Conclusie, de sneeuw lijkt de bladeren goed te beschermen tegen vorstschade. Wat betreft toprot/speerrot: allerbelangrijkste regel bij palmen, ook degene die je wel beschermt, is het zorgen dat de wortels niet bevriezen ofwel de vorst niet in de grond komt. Dus een laag blad oid rondom je palm. Dat maakt dat de palm net even kan regenereren als de luchttemperatuur ook even boven 0 komt. In dit geval is sneeuw je vriend, want onder sneeuw bevriest je grond ook niet. Dit is ook een belangrijke regel voor het voorkomen van speerrot! Waar die palmen vandaan komen staan ze ook grote delen van het jaar in de sneeuw en daar is speerrot ook geen probleem. Verder kan het in bevroren toestand schudden aan de bladeren ook leiden tot beschadiging van de bladslippen.
Dennis_S

355 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 04 jan 2026 12:37

Eduard schreef:Daarom haat ik die pluimberichten! Weerplaza loopt altijd voorop in die race om de koudste voorspellingen :roll: Gelukkig gaat het iedere dag beter met de voorspellingen naar positieve temperaturen. Onze man in Maastricht zat eergisteren ook nog op -8/-10ºC nu bijgesteld naar -5ºC als koudste nacht komende week. Komende Vrijdag is het dan weer even gedaan. met de koude....

Ze zijn ook bedoeld ter informatie voor wie er wat mee wil. Ikzelf maak me in de regel niet zo'n zorgen. Alles staat in bescherming en of het nou -1 of -20 wordt, dat heeft slechts gevolgen voor de stroomrekening, maar verder niets. Maar net als veel anderen heb ik ook de nodige planten die ik niet inpak. Zo ging ik een week voor Kerst voor twee weken naar Amerika en dan wil ik toch wel weten wat er in de mogelijkheden zit. Maar ook als ik gewoon thuis ben heb ik vanwege werk niet altijd de tijd om nog even snel iets in te pakken. Om die reden heb ik bijvoorbeeld Chamaedorea nog afgedekt met takken en wat folie en ik ben blij, gezien de koude met Kerst hier, dat ik dat heb gedaan. Ook dat ik alle potplanten nog even de garage in heb gezet, puur omdat ik wist dat het onder 0 zou gaan.

Het is daarom niet meer een rustige alarmbel die je in staat brengt om nog iets in te pakken, op te bergen in plaats van te schrikken bij het weerbericht om 20.00 uur. Want in de regel zit er wel een redelijke waarheid in de puimen. Misschien niet zo koud of zo warm als de extremen in de pluim aangeven, maar je ziet wel duidelijk of het warmer of kouder wordt.
Dennis_S

355 bedankjes

Berichtdoor pampie op 04 jan 2026 14:56

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Dennis_S.

Geen zorgen dus over de winterharde palmen met dit weer. Het is tenslotte niet de horror winter van 2011/2012. 8-)
pampie

8 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips