Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor koen op 17 jan 2013 13:57

Ik lees ook altijd dat sneeuw isoleert en behoedt tegen strenge vorst.
Mijn Chamaeropsen had ik vooraleer het sneeuwde, volledig overdekt met noppenfolie. Nu is het erop gesneeuwd en de folie is helemaal overdekt met een laag sneeuw.
Natuurlijk voorkom je niet dat het niet zal vriezen onder deze bescherming (toch zeker niet bij strenge vorst) maar ik hoop toch dat de palmen op die manier aan de strenge vorst ontsnapt zijn ...
De proef op de som zal ik in het voorjaar zien, niet direct na de dooi. Als er speren of speertjes verrot zijn, dan zie je dat pas in het voorjaar, tijdens de lente. Het is al vaker gebeurd dat ik dacht 'die zijn de winter goed doorgekomen' maar dat ik in maart of april of zelfs mei toch de speertjes er zo kon uittrekken. Om positief te eindigen : alle speren/speertjes kwamen terug tijdens de zomer. (Maar de planten gaan er niet op vooruit in de groei als ze ieder jaar hun speertjes verliezen door eerder strenge winters).
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor koen op 17 jan 2013 13:58

Oh ja, -10 vanmorgen op neushoogte ... (West-Vlaanderen, 15 km van de kust).
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor alexde op 17 jan 2013 15:06

Heb hier wederom een -6 kunnen aflezen op de thermometer vannacht, het valt nog mee tot nu toe...

4 jaar geleden moest je nog vlug naar buiten rennen om een foto van de resterende sneeuw te kunnen maken.
Nu kijken we een week lang naar die sneeuw, en dat 3 winters op een rij!
Ik had toch wel wat anders in gedachten met die global warming :lol:
alexde

2 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 17 jan 2013 15:40

De bladeren van de trachys beginnen nu heel langzaam samen te knijpen, geen wonder want weer een ijsdag van -3, rare winter waarin het in het oosten minder koud is dan in het westen, ook het noorden trouwens vanwege minder sneeuw, Vlissingen een ijsdag met matige vorst, zelfs Berlijn is nu minder koud dan hier.
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 17 jan 2013 18:26

Vandaag niet warmer geworden als -5. Heel de dag mistig, geen zon gezien. Inmiddels is de temperatuur alweer gedaald naar -6, 4. Met een beetje geluk blijft het onder een wolkendek (net als gisteren) hangen bij -7.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 17 jan 2013 18:30

Een uniek gegeven in het weerbericht, helaas niet eentje om trots op te zijn. Mogelijk later deze week nieuwe sneeuw, ook voor het noorden waardoor de rollen mogelijk weer omdraaien.

Vandaag en morgen: Veel bewolking, in het noorden ook zon

Op veel plaatsen is het bewolkt en in het oosten en zuidoosten van het land valt er soms heel lichte sneeuw. In het noorden en noordwesten van het land schijnt ook af en toe de zon. De middagtemperatuur ligt tussen de -1 in het noordoosten tot -6 graden in het zuidwesten van het land.

Bron: KNMI
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 jan 2013 18:34

palmgek schreef:Vandaag niet warmer geworden als -5. Heel de dag mistig, geen zon gezien. Inmiddels is de temperatuur alweer gedaald naar -6, 4. Met een beetje geluk blijft het onder een wolkendek (net als gisteren) hangen bij -7.

Precies, laat die wolken maar blijven, hou mijn hart vast als het gaat opklaren :shock:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1031 bedankjes

Berichtdoor Remy op 17 jan 2013 19:08

Toch verwacht ik dat de trachy's in volle grond het wel redden hier. Alles is nog kurkdroog en door de bescherming geheel winddicht. Ik ga ze in ieder geval niet bijverwarmen, of het moet echt -15 worden... Als ze het redden zijn ze in ieder geval flink winterhard!

Nu zien de voorspellingen er weer iets positiever uit. Het veranderd echt met de dag...
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 17 jan 2013 19:48

Ook Trachycarpus krijgt moeilijkheden indien het een tijdlang ook overdag onder 0 blijft, dit opperde ik ook al eens vorige winter. Vooral de aanplant van afgelopen jaar, of minder gezonde planten zijn dan een stuk gevoeliger. Vorige winter leerde ons dat met de temperaturen die in het zuidwesten werden gemeten, Trachycarpus het voornamelijk wel overleefde, maar wel 75% bladerloos het voorjaar in gingen. Dan heb ik het over onbeschermde exemplaren.

Het scheelt dat dit moment de kou een andere kou is als februari vorig jaar. De kou wordt nu vooral gegenereerd door sneeuwdek en steenkoude bovenluchten, vorig jaar was het regelrechte transportkou vanuit Rusland. Dit zorgde voor veel meer bladschade i.v.m een uitdrogende wind met een zeer lage luchtvochtigheid. Om het makkelijker in context te plaatsen, de afgelopen dagen was een Polen vooral voorzien van lichte vorst, dat is absurt.

Op basis van de laatste runs verwacht ik geen snel intredende dooi, en als dit gebeurd is het geen overtuigende dooi hooguit wat verzachting van de vorst. Echter zit er de laatste runs wel weer een vernijnige sneeuwstoring in, en we weten wat er gebeurd met een vers sneeuwdek.
Laatst bijgewerkt door Exotic Life op 17 jan 2013 19:55, in totaal 2 keer bewerkt.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 17 jan 2013 19:52

Helaas geen zon gezien vandaag, wolkendek breekt nu iets :o
Temperatuur op dit moment -4,4.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips