Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor palmgek op 23 jan 2013 13:06

Klopt Dennis, alles gevoelige planten staan hier in hok/tent en worden bijverwarmd met lichtslangen. Muv enkele "bewezen hardere" exoten zoals vijg, cipres, fatsia, wat bollen/knollen, enkele jonge trachy's en een kleinere Dicksonia die slechts een dekentje en een flinke laag sneeuw heeft als bescherming.
Ook in het hok van de Butia had ik deze winter niet voldoende lichtslang over om de Agave's te voorzien. Ze moeten het dus doen met de warmte en de overkapping die het hok biedt.
Echt zorgen maak ik me niet, maar heb uiteraard geen garantie dat alles goed komt. Het blijft een spannende tijd he ;)

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor koen op 23 jan 2013 14:16

- 5 deze morgen. Valt gezien de koudestraling van de sneeuw nog mee. Het was dan ook heel mistig deze morgen. Dat leverde heel fraaie winterbeelden op, alle bomen zijn bedekt met een laagje rijp. Winterscènes zoals je niet vaak ziet.
Ik vrees ook voor nachten waarbij het volledig uitklaart. Dan kan die temperatuur zwaar naar beneden duikelen. Nog even geduld, hoop ik, en dan is er dooi.

Binnen staan (in een warme living, kan niet anders), een grote Ensete ventricosum maurelli, twee soorten Alocasia, een Musa Cavendish dwarf en een Hibiscus Chinensis. Alles plakt onder de bladluizen, die ik nu en dan afwas maar ze komen altijd terug. Besproeien met water of zeepoplossing helpt niet echt. Ik kan daarom (en mijn vrouw absoluut ook) haast niet wachten om ze terug buiten te zetten.
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor Remy op 23 jan 2013 15:40

Hier is het -9.0 geweest. Hopelijk zijn dit de laatste vorstdagen, ik heb het wel weer gehad! De temperaturen begin feb zien er goed uit. Een mooie moment om nog wat boompjes te verplanten en weer wat in de tuin te prutsen.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jan 2013 15:58

Vanaf maandag geen vorst meer voor hier en dan woensdag en donderdag 10-11°C overdag :D
Laat ons hopen dat de lente dit jaar eens extra vroeg inzet en we geen vorst meer hebben tot volgend jaar. :P :applaus:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jan 2013 16:00

Jammer genoeg komt er dan wel een regenzone aan. :(
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor oktober07 op 23 jan 2013 17:39

Weerbericht op langere termijn geeft vanaf volgende week toch hier en daar al opnieuw 's nachts -1. Is niet echt koud maar wie weet wat staat er ons nog te wachten.
oktober07

9 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 23 jan 2013 17:54

oktober07 schreef:Weerbericht op langere termijn geeft vanaf volgende week toch hier en daar al opnieuw 's nachts -1. Is niet echt koud maar wie weet wat staat er ons nog te wachten.

Vreemd want dat kan ik verder nergens vinden op de weersites, integendeel het blijft zelfs ruim boven 0 tot zeker de 1e week van februari en hopelijk blijft dat zo :fluiten:
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor oktober07 op 23 jan 2013 18:35

http://www.meteovista.be
klik dan op uitgebreide weerswerwachting en tik je woonplaats in.
ik woon in Puurs en daar geeft hij wel vorst ( beetje )
oktober07

9 bedankjes

Berichtdoor jeroenheeffer op 23 jan 2013 19:36

afgelopen nacht -6.7 gemeten , ik woon zelf in bergen op zoom
maar als ik naar de weerkaart kijk van buienradar heeft het in woensdrecht - 10.9 geweest
ik begrijp niet echt dat er zoveel verschil in de meting zit,weet iemand hoe dit kan ?

gr jeroen
jeroenheeffer

10 bedankjes

Berichtdoor Nody op 24 jan 2013 10:08

Zondag word uitpakdag! Eindelijk temperaturen boven nul en blijven daar ook boven! :thumb_up:

Spannend! Vooral benieuwd naar mijn Jubaea en Cordylines hoe ze eruitzien na een dikke 2 weken ingepakt zonder verwarming. :?

Mijn nieuwe Fatsia is al tot de helft bruin en zwart, maar vorig jaar kwamen mijn bonte Fatsia's ook weer terug uit de grond dus dat zal wel loslopen. Ook al was dat pas eind mei.

Op naar een warm en zonnig voorjaar. :mrgreen:
Nody

23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips