Ik zou de Rhapidophyllum hystrix zeker niet aanraden.
> Die winterhardheid van -20 of zelfs lager wordt hier in onze streken zeker niet gehaald zonder
bescherming.
> Deze soort is behoorlijk windgevoelig,de bladsegmenten knikken makkelijk om.
> Zoals al eerder vermeld is de groei van deze soort tergend langzaam.
> En zeker niet onbelangrijk zijn de naalden waaraan deze palm zijn naam dankt. Deze zijn zeer dun en onopvallend,maar bijzonder gemeen. In een tuin waar kinderen spelen in ieder geval op een
moeilijk bereikbare plaats zetten.
Ik heb diverse exemplaren van deze soort gehad maar er is er niet 1 van over. Circa tien jaar geleden gezaaid.Waren na vier jaar ongeveer 30 cm hoog. Ik heb er toen een aantal verkocht aan leden van het Open Exoten Forum waar ik destijds lid van was. Misschien dat iemand van hen betere ervaringen hebben.Deze palm was toen nog tamelijk onbekend en moeilijk te krijgen.
Een aantal jaren geleden stond er een flink exemplaar in de showtuin van bamboekwekerij Kimmei,
maar ik weet niet of deze de laatste winters overleefd heeft.
Gezien het doel van de aanplant zou ik zeker voor een betrouwbare soort kiezen.Voor mij is dit uiteindelijk maar een soort: de Trachycarpus wagnerianus. Goed winterhard en windbestendig.
Het zou toch jammer zijn als je palmen door wat voor omstandigheden dan ook zouden doodgaan of er niet meer uitzien. Om dan weer nieuwe aan te planten geeft dan toch niet hetzelfde idee.