wel of geen kas?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

wel of geen kas?

Berichtdoor Rico op 12 feb 2013 21:55

Hallo allemaal,

Ik ben me af aan het vragen in hoeverre het handig zou zijn om een kas te hebben.
Ik zie wel een aantal voordelen, maar ook nadelen. Namelijk een stuk tuin minder om vol te proppen met planten. :? Wat zouden jullie doen? Liefst met motivatie :thumb_up:

Het gaat om deze:

http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-ter ... ousPage=lr

Ps. Ik ben niet zo'n pionier die de meest moeilijke soorten wil houden.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: wel of geen kas?

Berichtdoor Hitch op 12 feb 2013 23:46

Dat kan een ander nu toch moeilijk voor jou gaan uitmaken he? Als je de serre niet nodig hebt koop je hem toch gewoon niet. Waar gebruiken de mensen die er wel één hebben hem het meeste voor?
1) In het voorjaar voortrekken van planten/zaden/zaailingen
2) In de winter als plaats om planten die niet of minder vorstbestendig zijn te overwinteren, al dan niet met verwarming

Als deze 2 zaken niet in je ambitie liggen en/of je wilt er liever geen plaats voor verliezen in je tuin dan is het zinloos er eentje aan te schaffen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 13 feb 2013 00:26

Je vergeet het allerbelangrijkste, het groeien van de planten opzich.

Als je serieus resultaat wil hebben met tomaten, pepers, of komkommer dan zou je beslist een kasje moeten aanschaffen!
Laatst bijgewerkt door Carlo op 13 feb 2013 00:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 feb 2013 00:28

Blijft wel een dilemma dat ik goed begrijp...ik speel al 2 jaar met de gedachte en heb ook moeite om die 9 m2 op te geven....
Vooralsnog staat ie er nog niet, maar met het groeiend aantal planten in de huiskamer des winters denk ik dat het me wel een keer zal moeten gebeuren

Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 feb 2013 10:33

@Rob,

Voor jou gaat het geen soelaas brengen vrees ik Rob. Wanneer jij je serre gaat zetten en deze staat vol (neem van mij aan dat dat al snel gaat gebeuren want je gaat gewoon nog meer planten aanschaffen) ga je gewoon weer je huiskamer vullen maar so what? Het grote pluspunt gaat zijn dat je nog veel meer plantensoorten kunt houden die niet of op zijn minst veel minder vorstbestendig zijn veilig kunt laten overwinteren wat de zomervreugde alleen maar groter maakt gezien je nu veel meer soorten kunt houden. Super toch? :thumb_up: :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 feb 2013 10:46

Ik zou er toch nog even aan willen toevoegen dat wanneer je een serre zet je dit beter ook meteen wel doordacht en goed moet doen. Meestal zijn de serres gewoon te laag gemaakt dus doe je er goed aan om het geheel op een stenen muurtje te zetten waarbij je dan wel je deur moet verlengen wat op zich helemaal niet moeilijk is. Zo kun je de hoogte zelf bepalen. Ik heb de mijne op grote Ytongblokken staan wat nog eens goed isoleert en het geheel is nu 50 cm hoger. Eventueel kun je net als Sushi de serre dieper maken dus de grond binnenin uitgraven maar bedenk wel dat je dan met een trapje moet werken en mij lijkt dit helemaal niet zo handig als je grote kuipen moet binnenbrengen of buitenzetten. Mijn serre is binneninslechts een 20 cm uitgegraven maar over de hele lengte ligt een verhoog in hardhout gelijk met de ingang dus ik moet ze maar gewoon op dat verhoog heffen en kan ze dan zo binnen of buiten slepen. Gebruik ook zeker landbouwnoppenfolie, deze is de dikste en beste en gaat lang mee (te koop bij bv AVEVE). Scheelt je een hoop verbruik in de winter en is ook nuttig in de zomer.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 feb 2013 11:59

Hoi, wat ik hier mis in het verhaal zeker als het om stallen gaat dat het niet verstandig is een serre in de volle zon te plaatsen dan loopt de temp. te hoog op in de winter als de zon er bij komt, dat is niet goed voor veel planten [zoals varens/boomvarens] die lopen dan te snel uit met scheve verengroei waar je de rest van de zomer tegenaan blijft kijken.
Maar als je wilt kweken is het prima in de zon dan kun je schermen met doek en luchten.
Ik heb ze grotendeels uit de zon zeker in de winter en bij mij zijn er geen temp. verschillen wat zeker de varens ten goede komt, ik heb het bij sommige mensen gezien dat die wel tot 25ºC. kan oplopen terwijl het buiten 0ºC. is! Niet goed voor mijn grut :fluiten: dus ja nog al wat overwegingen.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 feb 2013 12:48

Mijn serre staat de hele dag pal in de zon. Geen keuze, zo is het nu eenmaal met de hele tuin. Tegen de serre vooraan heb ik 5 Pyrus pirifolia (Nashi) staan (die verliezen hun blad en geven in de winter de zon de kans de serre wat op te warmen zonder energieverbruik en in de zomer zorgen ze voor schaduw zodat de serre ook weer geen oven word) en op de ZW-kant heb ik Bamboe fagesia 'Rufa' staan. In de winter als de zon er op schijnt loopt de t° idd soms op tot 15-25° maar op die dagen zet ik dan de ventilator aan en de deur helemaal open. Zo word de boel ineens goed verlucht maar die dagen zijn toch wel zeldzaam te noemen. Grootste probleem doet zich in het vroege voorjaar voor wanneer de zon aan sterkte wint en ook langer aanhoud. Te vroeg om de planten veilig te kunnen buiten zetten door de nog te lage nachtt° + het risico op nachtvorst maar dat is enkel een probleem voor de (boom)varensoorten, en nog nooit voor de andere planten die er in staan. Heb me een bache gekocht die ik nu voor dit geval opzij heb liggen en die ik over een groot stuk van de serre kan heengooien. Dat schilt toch ook wel wat hoop ik. Zou het eerste jaar zijn dat ik dit doe maar ik heb dan ook pas sinds vorig jaar zo'n grote boomvarens die ik niet snel even uit of in de serre kan slepen wat ik vroeger met de kleinere planten dan weer wel deed, het word dus even experimenteren hoe en wanneer ik moet ingrijpen. Momenteel is het buiten 2.5° en met het minieme zonnetje op de serre is het daar aangenaam 15°C. De deur blijft toe maar dan zet ik de ventilator wel een paar uur aan.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rico op 13 feb 2013 12:53

Bedankt voor de reacties!

Het is ook inderdaad niet de bedoeling dat jullie voor mij gaan beslissen of ik wel of geen kas/serre moet kopen.

Ik zie hier de mooiste tuinen voorbij komen bij mensen die geen kas hebben, dus noodzaak is het zeker niet! Maar ik heb nu al wel een aantal handige tips voorbij horen komen waar ik zelf volledig de mist mee in zou gaan. Ik had hem sowieso al wel dieper gemaakt en op een muurtje gezet, maar dan wel in de volle zon, dit laatste zou dus al een dom idee geweest zijn.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 feb 2013 12:57

Niet als je zelf voor schaduw zorgt dmv beplanting of schaduwdoek.
Hitch

156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips