discusie dieper laten wortelen

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

discusie dieper laten wortelen

Berichtdoor p e t e r op 27 mei 2013 14:56

Ik vroeg me het volgende af:

Vele exoten zijn gevoelig voor winterschade aan de wortels.
Als men deze nu zou planten met pot (zonder bodem) zodat de plant verplicht dieper moet wortelen voordat hij in de breedte gaat zouden deze dan niet beter beschermd zijn?

Graag jullie bemerkingen hierover.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Re: discusie dieper laten wortelen

Berichtdoor Hitch op 27 mei 2013 19:58

Bij het uitplanten een pijp mee in de grond steken tot ver onder de kluit en enkel daar water geven. Dan zouden de wortels ook dieper de grond in gaan naar mijn idee.
De pot die jij wil houden rondom de kluit gaat naar mijn gevoel de groei van het wortelgestel tegengaan. Elke plant heeft trouwens oppervlaktewortels maar niet elke plant heeft dieptewortels. Acers en Rhododendrons zijn hier een goed voorbeeld van en in princiepe de Trachycarpus fortunei ook die liever oppervlaktewortels zal aanmaken dan dieptewortels welke steeds in de minderheid zullen zijn.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor dimi op 27 mei 2013 20:21

ook zijn er meer voedingsstoffen aanwezig in de bovenlaag van de grond waardoor de plant dus ook liever zijn bovenwortels zal gebruiken om deze op te nemen .
Als je er een pijp rondom heen zet zal je dus best ook eerst diep moeten spitten en diep bemesten .
Maar goed is het volgens mij niet .
Een gezonde plant heeft volgens mij meer kans de winter te overleven dan een minder sterke die diepe wortels heeft .

Groeten Dimi
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 27 mei 2013 21:43

Het is heel simpel. Wortels beginnen onderaan de stam en dat punt kun je nou eenmaal niet dieper zetten. En als je wortel op dat punt bevriest, dan heeft dat hele stuk wat er onder hangt, al zit dat 1 meter diep, geen enkele functie meer. Dus wat vorstbescherming betreft, geen enkele zin in mijn mening. Maar diep wortelen heeft natuurlijk wel andere voordelen, zoals altijd meer vocht beschikbaar hebben en minder last van temperatuurschommelingen. En het opvangen van alle voedingsstoffen die naar beneden uitspoelen.
Dennis_S

348 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips