Oproep tot maken bijenkastje.

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Oproep tot maken bijenkastje.

Berichtdoor Dejagere op 09 feb 2014 08:11

Zonder bijen komt de voedselproductie in het gevaar.Solitaire bijen maken hun nestje in holtes.Je kunt zelf een bakje opvullen met bamboestokjes of gaatjes in een houten blok boren en in de tuin plaatsen om de bijen te helpen.Ik wil ook vragen aan iedereen om dit initiatief te helpen verspreiden via de sociale netwerken.Iedereen een kastje of blokje in de tuin tegen het voorjaar.Liever vandaag dan morgen .Gewoon doen anders komt het er niet van.Iedereen bedankt voor de medewerking. :thumb_up:
Dejagere

45 bedankjes

Re: Oproep tot maken bijenkastje.

Berichtdoor TinekedV. op 09 feb 2014 08:49

En zet ook bloeiende planten in je tuin geschikt voor bijen: enkelvoudige bloemen waarbijen bij de nectar en stuigmeel kunnen
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor erna op 09 feb 2014 09:41

Ik had vorig jaar zo'n kastje ( kwam van de landelijke gilde ), maar geen bij te zien. Moet dat kastje op een bepaalde hoogte hangen ? in het zuiden, oosten... ? zon, schaduw ??

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 feb 2014 10:02

Ik lees net op een Belgische website dat ze zoveel mogelijk in de zon met de opening naar het Zuiden moeten hangen. En verder veel bijenlokkende bloemetjes in je tuin planten. Maar dat is aan Erna wel toevertrouwd!

Mooi initiatief om de bijenstand weer wat te verbeteren. Het imkeren wordt ook weer iets meer populair, gelukkig.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 09 feb 2014 11:04

Er zijn verschillende sites die uitleg geven over het maken van dergelijke kastjes etc ;) (Bijvoorbeeld deze: http://www.imkers-venray.nl/ ) Voor mij stond het ook al op de planning voor volgend jaar.
Het hoeft overigens niet perse hout te zijn (Is wel makkelijk bewerkbaar en zelfs de wat kieskeurigere soorten gaan daar in zitten) maar ik heb ook al bij bakstenen gezien (met gaatjes/kiertjes) dat ook hier bepaalde soorten in kunnen leven.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor carex op 09 feb 2014 12:41

http://www.bijenhotels.nl/
http://www.biologielessen.nl/jaarthema/ ... ssen/les-6
http://www.natuurpunt-zuid-waasland.be/ ... nhotel.pdf

Goede bijenplanten:
Stachys, Origanum, Salix, Calamanintha, Teucrium, Salvia, Thymus e.v.a.

Moge overigens duidelijk zijn dat wilde, solitaire bijen veel meer hulp nodig hebben dan honingbijen. Dat zijn ten slotte huisdieren..... ;)
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 09 feb 2014 15:19

Dejagere schreef:Zonder bijen komt de voedselproductie in het gevaar.Solitaire bijen maken hun nestje in holtes.Je kunt zelf een bakje opvullen met bamboestokjes of gaatjes in een houten blok boren en in de tuin plaatsen om de bijen te helpen.Ik wil ook vragen aan iedereen om dit initiatief te helpen verspreiden via de sociale netwerken.Iedereen een kastje of blokje in de tuin tegen het voorjaar.Liever vandaag dan morgen .Gewoon doen anders komt het er niet van.Iedereen bedankt voor de medewerking. :thumb_up:

Ik kan dit alleen maar toejuichen. Ik ga dit jaar verder en ga hommels halen en hopen dat deze verder broeden in de schors of scheuren grtz
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 09 feb 2014 15:24

Kastje best zuid of zo hangen .Onder droog afdak,onder dakgoot(of dakje op slaan) en verschillende diameters boren.In een balkje dat je ophangt van 50 cm kunnen tot 100 gaatjes.Dit is de eenvoudigste manier om er veel van te maken.Er zijn veel modellen die gemaakt kunnen worden natuurlijk.We willen echter een actie die snel werkt om resultaat te boeken bij de bijen.Iedereen veen succes en verder doorgeven deze boodschap.Het mag niet stoppen willen we deze bijtjes redden. Graag actie en direct een balkje of meer gaan boren en ophangen.Gr.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 10 feb 2014 09:15

Wie meedoet om er te maken,er 1 plaatst of deze oproep helpt te verspreiden mag dit hier ook verder melden.Wwf,natuurpunt, enkele tuincentra,greenpeace zijn reeds opgeroepen.Je mag ook melden waar je de melding doet.Verscheen gisteren al artikel in dagblad de standaard.Wie contacten heeft om verder de oproep te verspreiden gelieve dit te doen(oproep mag in alle tijdschriften of sites).Dit kan overal want iedereen heeft belang bij deze actie.Thanks.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 10 feb 2014 10:31

Ik doe mee, zal volgende maand eentje hangen achter tuinhuis....
Nosferatu

15 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips