Ik bestel geregeld producten in het buitenland. Betreft dit een EU land dan is er weinig aan de hand. Wanneer het buiten de EU is bijvoorbeeld de VS, kan het volgende je overkomen. Bij een bestelling kun je meestal kiezen voor verschillende verzendmethodes. Een goedkoop standaardtarief is bijvoorbeeld $ 4. De zending is dan vaak iets langer onderweg. In het onderhavige geval duurde het echter ruim 5 weken voordat het pakketje, nota bene luchtpost werd afgeleverd door…Postnl. Postnl had de zending in Nederland overgenomen van DHL en had het pakket vervolgens voor inklaring aangemeld bij de douane, waarop aan de bezorger een bedrag aan BTW (6 %) moest worden betaald plus de kosten voor deze ongevraagde 'dienstverlening' à raison van € 13, in totaal € 16. Een week later ontving ik een tweede vergelijkbaar pakket met eenzelfde declaratie. De pakketwaarde was overigens steeds minder dan € 50.
In een eerste boze reactie wilde ik Postnl hierover bellen, maar aangezien voor de informatie 0,75 ct per minuut in rekening wordt gebracht, zag ik hiervan af.
In plaats daarvan koos ik bij de eerstvolgende bestelling voor een 'duurdere' verzendmethode met 'tracking' à $ 8. Zeer verrassend werd de zending nu al na 3 dagen bezorgd door DHL Nederland zonder bijkomende kosten (bis).
Het lijkt erop dat Postnl gelet op de slechte bedrijfsresultaten, naarstig op zoek is naar extra inkomsten.