Pas op met Van der velden canna's

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Pas op met Van der velden canna's

Berichtdoor s.janssen op 16 jul 2014 23:22

Ik heb in het voorjaar knollen gekocht via een particulier van marktplaats, na paar mailtjes leek dit een aardige man te zijn met passie voor canna's. Deze man had wat soorten te koop die ik graag wou hebben. Omdat geen virusplanten wou, informeerde ik hoe de planten het deden en hij benadrukte dat ik mij hier geen zorgen over moest maken. Na bestelling kreeg ik mooie sterke knollen binnen. Helaas nadat de planten gingen groeien hadden ze allemaal symptomen van virus, ik baal als een stekker natuurlijk. Alle soorten die ik bij Van der velden heb gekocht konden meteen de kliko, dit doet pijn.

Nou wil ik deze man absoluut niet zwart maken maar ik vind het wel erg toevallig dat ik en aantal andere forumliefhebbers precies dezelfde ervaringen hebben.

Zijn er andere ervaringen?
Bijlagen
canna 1.jpg
canna 1.jpg (56.88 KiB) 5908 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Pas op met Van der velden canna's

Berichtdoor JmC4c op 17 jul 2014 07:19

Vorig jaar waren al mijn canna virusvrij.
Nu zag ik bij het uitplanten, dat binnen de kortste tijd al vlug duidelijk was dat de strepen, bij canna Pretoria, Durban, brasiliensis enz. geheel anders waren.
ook vlug bruin blad.
Alle canna groeien wel, maar minder hoog.
Ik heb ondertussen geen andere canna uitgeplant, bij deze knollen.
Dus hoe komen ze dan bij mij in de grond aan het virus :?:
Alhoewel is het wel virus....
Musafolia had ook rare groei en bruin blad vorige jaren, aangeplant op een geheel andere plaats en nu staan ze prachtig ;)

Raadselachtig en wil niemand verdedigen ofzo.
Gewoon eens mijn ervaring delen, voor we iemand de schuld zouden geven.
Ik zie wel dat het over alle canna's in een nieuw gemaakte border gaat.
Dus voorheen nooit in de buurt van 15 meter zijn daar canna's geweest

Ik heb nog goede canna ook staan op heel andere plekken in de tuin, gelukkig maar.
Ik heb zo mijn bedenkingen bij dat virusgedoe.
Ik deel toch geen canna uit aan andere leden om die reden (virus??), dus zolang ik groei en bloei zie blijven ze hier op mijn veld elk jaar terug aangeplant.

Groetjes,
JM
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 17 jul 2014 16:35

Ik heb deze week bijna mijn hele canna collectie weggegooid.
Het was ruim een halve container vol.
Ik werd er zelfs een beetje naar van.
in 2013 prachtige planten en nu ineens was het helemaal mis.
Ze groeiden totaal niet en er zaten allemaal strepen op het blad.(dus duidelijk het virus)
Ik heb een aantal knollen gekocht dit voorjaar en de kans dat daar de besmetting heeft ingezeten lijkt me heel groot.
Ik wil echter niemand beschuldigen, want dit overkomt je en is zo al erg genoeg.
Voor mij even geen canna meer, totdat er meer over dit virus bekend is.
Ik durf ze gewoon niet meer in mijn tuin te zetten, ook omdat ik heb gehoord dat dit virus erg lang in de grond kan blijven zitten.

Mijn advies:
Als je virus vrije canna`s hebt, wees er zuinig op en poot er geen nieuwe soorten bij.
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 17 jul 2014 19:13

Beste Marianne en de rest.
Ik heb al canna's die van mijn vader af komen en deze zijn al zeker 45 jaar in de familie.
Tegenwoordig heb ik alle canna's in de pot en zo doende kan je ze ook goed isoleren als je er een van verdenkt dat hij het virus heeft. In het voorjaar hebben ze ook wel eens dichte mosaiek vlekken in de eerste bladeren en die zet ik dan weg totdat ik zeker weet dat ze niet ziek zijn. Meestal zijn die vlekken in de eerste bladeren loos alarm en als de plant verder groeit worden de volgende nieuwe bladeren ok.
Vooral in het voorjaar spuit ik met groene zeep en spiritus om ze bladluis vrij te houden omdat die het virus overbrengen.
Een vriend van mij die een paar straten verder op woont heeft de zelfde collectie als ik heb en we doen met de canna's altijd samen zodat als er bij eentje het virus uitbreekt de andere nog reserve planten heeft. Daarbij heb ik altijd zaad van het afgelopen jaar dat ik kan zaaien zover dat mogelijk is.

Misschien kunnen jullie hier wat mee want het zijn geweldige planten en de moeite waard in je collectie te hebben.

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 17 jul 2014 22:58

Canna's zijn geweldige planten, goed te combineren en makkelijk te overwinteren tot zelfs sommige in de volle grond kunnen blijven.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Remy op 18 jul 2014 08:25

Kunnen Canna's het virus "overwinnen"? Vorig jaar had ik een musafolia in de volle grond geplant die duidelijk besmet was. Deze heb ik gewoon laten staan en dit jaar ziet hij er prima uit en groeit hij gewoon goed! De russian red die er vlak naast staat doet het ook uitstekend!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor jann op 18 jul 2014 23:34

Ik heb laat in het voorjaar 3 soorten canna's gekocht bij Van der Velden
en ik kreeg 2 naamloze soorten erbij al deze 5 planten staan er prima bij.
Doordat ik ze zo laat gekocht heb moeten ze wel nog gaan bloeien.

jann.
jann

18 bedankjes

Berichtdoor Rico op 20 jul 2014 13:29

Ik heb zoals de meesten misschien al wel weten ook last van het virus. Vorig jaar helemaal nergens last van. Dit jaar alles besmet. zonder dat er nieuwe bijgekomen zijn dit jaar!

De Musafolia rubrum doet het wel nog "goed" maar de gewone Musafolia kreeg na 10 goede bladeren plots slechte, lelijke bladeren. Exact onder de lelijke bladeren zijn de stengels eergisteren zonder verdere aanleiding spontaan geknakt...

Ik voelde me eerst echt k*t en was er behoorlijk ziek van. Nu zie ik het voordeel er van in en dat is dat ik nu niet meer bang hoef te zijn het virus te krijgen en elke canna koop die ik wil... :fluiten:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 20 jul 2014 14:37

:lol: , goede spirit, Rico ;)
Ik doe ook verder op die manier :lol:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 jul 2014 16:59

@Rico, wie weet had een buurvrouw van even verderop wel een slecht canna staan en die van jou besmet. Het virus is namelijk ook te verspreiden door steekvliegen die in een besmet blad prikken en vervolgens naar een gezonde canna gaan. Ook via het water is het te verspreiden.

Helaas gisteren ook een groene musafolia die niet van Van der Velden kunnen weg gooien, deze stond in een border waar geen canna in stond, en toch besmet. Jammer, want ik zocht dit soort al wat langer. Mocht iemand een gezonde plant over hebben, hoor ik dit graag.
s.janssen

284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips