kleigrond :(

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

kleigrond :(

Berichtdoor Rico op 30 aug 2012 20:04

Hallo allemaal,

Ik ga (mede door de vele mooie voorbeelden hier) een groot deel van het oude vieze split vervangen door een mooie grasmat. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik hier niet alleen met een onvoorstelbaar harde laag op 120cm. diep zit te kijken, maar dat ik vooral ook kleigrond in de tuin heb. Hierdoor wil bij mij het water niet fatsoenlijk weg en staan er al heel snel plassen water in de tuin. Nu heb ik gaten van een have meter diep gegraven en in die gaten met de grondboor nog eens een meter dieper gegaan.
Totaal dus ruim 1,5 meter de grond in om door die harde laag te komen. deze gaten vol gegooid met split wat ik toch niet meer gebruik. En een groot deel van het split heb ik door de grond gespit omdat ik dacht dat dit wel zou helpen met de waterdoorlaatbaarheid van de grond. NIET dus, en nu lees ik ook nog overal op internet dat je dus GEEN grind door de klei moet mengen... Kan iemand mij hier vertellen waarom niet en heb ik nu een heel erg groot probleem of is het alleen maar volkomen nutteloos geweest?
Wel heb ik nu kleigrond verbeteraar van ecostyle gekocht die ik nog door de grond moet mengen, maar als ik de laag waar het grind doorheen zit moet verwijderen kan ik daar beter mee wachten tot ik er weer "schone" grond heb liggen.

Alvast bedankt voor het goede nieuws! (hoop ik :? )
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: kleigrond :(

Berichtdoor Ivan op 30 aug 2012 20:14

hier ook klei tot 2 meter diep, heb euhm 20/25 kuub afgevoerd :lol:

maakt toch niks uit lijkt me beetje grind erdoorheen, hier zit er veel puin in de grond in de hele wijk.

heb een bakkie gemaakt voor mn palmen en hosta's, bloembak van 9 vierkante meter en gewoon uitgegraven. voorste deel een halve meter diep, achterste deel ruim een meter en in het midden tot twee meter diep op het zand. de put met grind gevuld tot de bodem van het goeie meter diepe deel en de bak gevuld met potgrond, kleikorrels, turf en tuinaarde. plantjes doen het subliem en afwatering optimaal. hele zwembad erin leeg laten lopen en blijft niks staan :thumb_up:

heb de yucca's boven een drainagebak van 5 meter breed, 3/4 meter van voor naar achter en ruim een meter diep de grond in. op de bodem van deze bak gaten geboord tot op het zand en die gaten volgestort met grind. de bak gevuld met stenen en grind, tevens wat delen van een oude tractorband op de kop erin als luchtkamers. tot de normale hoogte de bak gevuld met stenen en grind dus en van daaraf opgebouwd met mooie stenen dusdanig dat de yucca's er ruim bovenstaan. is tevens de afwatering van ruim 50 vierkante meter afdak en mn halve tuin :lol: :shock:
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 30 aug 2012 22:03

Ik zit hier ook op zware kleigrond en het enige wat ik de laatste jaren heb gedaan is kilo's wormen uitgezet, je moet wat geduld hebben maar uiteindelijk loopt het water beter weg en is de grond merkbaar beter bewerkbaar/lichter :thumb_up:
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor Rico op 31 aug 2012 20:31

Bedankt voor de reacties :thumb_up:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 01 sep 2012 11:47

Ik zeg elk voordeel heb zen nadeel... LOL

klei is ook soms niet slecht in periodes van droogte... Hier ook enorme kleigrond... en men palmen doen het niettemin prima.
Niet te snel panikeren en het gat waarin je ze zet groot genoeg maken... daarna doen de wortels wel de rest :-)
Nosferatu

15 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips