Tuin op rivierklei

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Tuin op rivierklei

Berichtdoor Nody op 12 okt 2012 08:19

Vraag aan ieder die een exotentuin heeft op rivierkleigrond.

Heb je het gedraineerd of bewerkt? Hoe maak je het geschikt voor palmen, eucalyptus, bananen, yucca's, enz.?

Ik ga binnenkort verhuizen en krijg daarbij een nieuwe tuin in het oosten van NL met rivierklei als grondsoort.

Ik had eerst altijd zand en/of lössgrond in mijn tuin dus heb geen tot weinig ervaring met kleigrond.

Tips iemand?

Alvast bedankt! :mrgreen:
Nody

23 bedankjes

Re: Tuin op rivierklei

Berichtdoor draco op 12 okt 2012 14:05

Een goede afwatering is van levensbelang voor de exoten met name gedurende de winter. Plantgaten draineren is een mogelijkheid en zoveel mogelijk grof zand door de klei vermengen. Als je iemand kent die op zandgrond tuiniert is het misschien een optie om grond uit te wisselen. Ik weet een varenliefhebber op zandgrond die zo te werk gaat. Tuinturf en compost zijn ook te gebruiken als grondverbeteraar. Ik woon op zeeklei deels een vette blauwe substantie, deels gemengd met roodbruin zand en zavelachtig van structuur. Omdat de kleilaag hier ondoordringbaar is heb ik geen last van grondwater maar wel van zware neerslag. Ik heb daarvoor een ± 90 cm brede 30 cm diepe greppel gegraven, die door de tuin slingert, waarin het overtollige regenwater terecht kan. De greppel is ingeplant met vochtminnende planten, varens Osmunda, Athyrium en Onoclea en een Taxodium nutans. verder groei hierin een geelbonte Carex en Dotterbloem.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 12 okt 2012 17:38

Dat laatste is een goede oplossing, omdat water altijd wegkan. maar in tuinen waar dit niet kan moet je in de klei geen plantgaten maken met turf ed. Het water verzamelt zich in die gaten en je planten doen het slechter dan elders of gaan dood. Enige oplossing is dan verhoogd planten, dus op heuveltjes. Maar dat maakt de planten/wortels wel kwetsbaarder voor vorst. Dus een tuin op klei is niet altijd even ideaal voor exoten. Maar heb je eenmaal een goede oplossing, dan groeien de meeste exoten op klei wel veeeel harder dan op zand!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Nody op 12 okt 2012 18:03

Bedankt voor de reacties! :thai:

Ik zat er al over te denken om een natuurlijk vijvertje/moerasje te graven (dus zonder plastic of beton) en met die grond een heuveltje ernaast te maken voor mijn Jubaea.

Nu nog wat vochtminnende planten erbij zoeken.

Is het ook een goed idee om extra dode bladeren van bomen door de tuin te verspreiden om het bodemleven op gang te brengen? Ik las daar iets over, namelijk.
Ik denk dat mijn nieuwe buren niet zullen klagen als ik voorstel om het blad uit hun tuin te halen en in mijn tuin te gooien. :fluiten:

Ook goed nieuws dat de planten veel harder zullen gaan groeien op klei. Hopelijk slaan ze goed aan en krijgen we een boterzachte winter. :thumb_up:

PS Wel ideaal is de ligging: Het grootste deel van de tuin ligt aan de westkant van het huis.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor ExoRobin op 14 okt 2012 21:15

Het helpt zowiezo om dood plantenmateriaal door de grond te werken.

Heb hier een stuk eigen beheer en we hebben hier ook behoorlijk dikke rivierklei.
Dat stuk heb ik in het eerste jaar helemaal omgeploegd met de schop tot een diepte van zeker 30 cm.
Daarbij heb ik al het dode plantenmateriaal dat nog over was van de winter door de grond gewerkt. Nu na twee jaar is het een geweldig vruchtbare grond waar goed in te graven is en het water loopt prima weg.

Vriendelijke groet Robin!
ExoRobin

5 bedankjes

Berichtdoor Rico op 15 okt 2012 09:42

Probeer ook eens om aan een zooi regenwormen te komen. Deze beestjes maken je bodum luchtig en waardoor er ook weer een beter bodemleven mogelijk is. Ik heb in het grasveld bij mij in de buurt een stuk of 100 wormen gevangen in een uurtje werk.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips