Ellow exotenvrienden

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Ellow exotenvrienden

Berichtdoor El Manolo op 08 nov 2009 16:33

Hoi iedereen

Ik ben dus El Manolo en woon in Belgisch Limburg. Heb momenteel zaailingen van Musa Velutina, Musella Lasiocarpa en Musa Sikkimensis. Yep zelf gezaaid. Heb ook nog Trachycarpus Fortunei, Jubea Chilensis, Sabal palmetto, Sabal minor, Washingtonia robusta en filifera, Cycas revoluta en panzhihuaensis, Asimina Triloba (pawpaw), Punica granatum (granaatappel), Chameaorops humilis cerifera, Agave deserti, en nog enkel agaves, yucca's en puya's :D
El Manolo
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 08 nov 2009 14:25
0 bedankjes

Re: Ellow exotenvrienden

Berichtdoor Christophe op 08 nov 2009 16:53

Hoi El Manelo,

Welkom op het forum! :D

Ik merk dat je de rubriek om je voor te stellen al gevonden hebt ;)

Musa velutina en Musa sikkimensis is niet zo moeilijk om zelf te zaaien. Musella lasiocarpa heb ik nog niet zelf gezaaid. Valt dit wat mee?

Je bent blijkbaar al aardig op weg met je exotenverzameling ;) Beetje verslaafd net als de rest van het clubje :oops: Heb je planten op het oog die je graag wilt hebben? Een Cycas panzhihuaensis wil ik ook graag hebben. Schijnt erg winterhard te zijn (voor een palmvaren) Zelfs de winterhardste volgens sommige bronnen op het internet. Staat ie buiten bij jou? Ik vermoed dat dit net niet lukt :?

Nogmaals welkom! Ik hoop je vaak tegen te komen op de forums!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Ellow exotenvrienden

Berichtdoor El Manolo op 08 nov 2009 17:13

Hoi Christophe

Yep zit met een zware infectie van het exotenvirus. Pfff ik geraak er nie meer vanaf. Er er staat hier nog vanalles wat moet kiemen maar het niet altijd doet :P. Je kent dat wel :mrgreen:

Al mijn plantjes staan momenteel wel binnen. Want had vorig jaar een pak zaailingen verloren. Nu zet ik ze pas terug buiten zodra ik weet dat ze wat meer vorst aankunnen.

De Musella Lasiocarpa is bijzonder moeilijk te zaaien. Het kiempercentage kan wel 1 op 100 zijn of vaak helemaal niet. Ik had slechts 6 zaadjes en hiervan is er 1 ontkiemd na 2 maanden. En hij doet het nog steeds goed. Ik merk wel dat hij wat last heeft van te weinig licht. Zodra de dagen weer langer worden zal het wel beter gaan.

Wat die cycassen betreft ik weet van mensen op een ander forum (Exogarden) die hebben de revoluta buiten staan in volle grond en er zijn er die wonder boven wonder de vorige winter goed doorstaan hebben. Enkele met veel schade maar niet dood. Een wat oudere gesettelde revoluta kan meer aan dan je denkt. De panzhihuaensis zou nog winterharder zijn maar hier heb ik geen ervaring mee.

De truc bij de cycassen is denk ik hem aanplanten dicht tegen het huis in goed drainerende grond en met een afdakje in de winter. Dan komt alles goed.

Groeten El Manolo :ugeek:
El Manolo
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 08 nov 2009 14:25
0 bedankjes

Re: Ellow exotenvrienden

Berichtdoor Christophe op 08 nov 2009 17:59

De Musella Lasiocarpa is bijzonder moeilijk te zaaien. Het kiempercentage kan wel 1 op 100 zijn of vaak helemaal niet. Ik had slechts 6 zaadjes en hiervan is er 1 ontkiemd na 2 maanden. En hij doet het nog steeds goed. Ik merk wel dat hij wat last heeft van te weinig licht. Zodra de dagen weer langer worden zal het wel beter gaan.

Ik wist niet dat de Musella lasiocarpa zo slecht kiemde. Wel jammer mocht je honderd zaden kopen en er kiemt er niet eentje.

Ik zou zelf graag een palmvaren in de volle grond hebben, maar voorlopig riskeer ik het nog niet. Ik heb wel een Dioon edule 'Rio Verde' die ook bijzonder winterhard is (voor een palmvaren) Misschien dat ik deze in de volle grond zal planten.

Als nieuw lid van het forum krijg je trouwens gratis zaden. Wil jij gratis zaden of hoeft dit niet?

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Ellow exotenvrienden

Berichtdoor El Manolo op 08 nov 2009 18:30

Over welke zaden gaat het? En ze worden thuis namelijk al bijna gek. Ik krijg ze maar niet besmet. Dus als het zaden zijn van planten die ik al heb hoeft het niet hoor.

Voor een Musella lasiocarpa kun je trouwens beter eens rond vragen of iemand nog een stekje heeft want die vormen pups gelijk gek. Is veel makkelijker. Ik prijs me enorm gelukkig met de mijn zaailing. Zo verreik ik de diversiteit anders zijn het allemaal klonen en dat is niet goed i.v.m. ziektes enzo. Op dat ander forum ben ik tot nu toe het enigste lid die deze heeft kunnen laten kiemen. Mss dat er nog zijn bij wie dit gelukt is, maar ze het niet laten weten is best mogelijk. Maar hun ervaringen waren negatief.

Mijn doel op dit forum is gewoon veel bijleren en mss mensen helpen met wat probleempjes. Ben niet echt op zoek naar nieuwe planten.
El Manolo
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 08 nov 2009 14:25
0 bedankjes

Re: Ellow exotenvrienden

Berichtdoor Christophe op 08 nov 2009 20:08

Over welke zaden gaat het? En ze worden thuis namelijk al bijna gek. Ik krijg ze maar niet besmet. Dus als het zaden zijn van planten die ik al heb hoeft het niet hoor.

Washingtonia filifera en Washingtonia robusta. Deze soorten kiemen erg makkelijk en groeien vrij snel.

Voor een Musella lasiocarpa kun je trouwens beter eens rond vragen of iemand nog een stekje heeft want die vormen pups gelijk gek. Is veel makkelijker.

Hier heb ik er voldoende van hoor ;)

Mijn doel op dit forum is gewoon veel bijleren en mss mensen helpen met wat probleempjes. Ben niet echt op zoek naar nieuwe planten.

Ik leer hier zelf ook veel bij hoor! En uiteraard post ik graag nieuwigheden. Zo ben ik momenteel bezig om zo veel mogelijk palmsoorten te verzamelen. In mijn zoektocht kom ik dan ook de mooiste palmbomen tegen. (link volgen)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes


Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten