dag allemaal

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Re: dag allemaal

Berichtdoor Christophe op 02 aug 2009 20:53

lapalmeraie schreef:Ik hoorde toevallig gisteren van iemand die zo'n sonorapparaat had gekocht dat dat in ieder geval niet werkt...

Dat is zoals een sonorapparaat om mollen uit de tuin te verjagen. Dat werkt naar het schijnt ook niet ;)
Stomme vraag misschien, maar hoeveel ruimte moet ik voorzien voor zo'n filter? Dat is toch wat er in die bak zit bij jou eh? Ik ben eidenlijk niet van plan er vissen in te gaan houden, maar zonder filter wordt dat ook gauw groene soep veronderstel ik...

Hier heb ik al vele antwoorden op gekregen in vijverwinkels en kenners. Sommigen zeggen 1/5 van het volume van je vijver (dus als je vijver 5m³ is, moet je bio-filter 1m³ zijn) Anderen zeggen dan weer 1/3 (bij Pelckmans bv.)
Maar onlangs kwam ik in een tuin in Londerzeel. Hij had een vijver (met super tamme vissen trouwens :) ) en een bio-filter van amper 0,5m³) Het was mooi gemaakt in zo'n oude wijnton (of zoiets) Je kent ze wel, houten planken met een ijzeren band eromheen. Zijn filter was minstens 8m³ groot en het water glashelder.

In mijn ervaring met vijvers (ben absoluut geen expert op dit vlak hoor) is het zo dat het gewoon bij elke vijver anders is. Hoe groot is de vijver, hoeveel vissen, hoeveel en welke planten, hoeveel uren zon/dag, hoeveel eten, .....

Als ik een filter zal bouwen is het een die ongeveer 1/4 van het volume van de vijver heeft.

Veel succes! :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten