Aanplanten Yucca Gloriosa

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Aanplanten Yucca Gloriosa

Berichtdoor Jozef op 07 feb 2014 19:54

Wie kan me vertellen wanneer ik een Yucca Gloriosa het beste kan aanplanten, in de vaste grond?

Gr Jozef
Jozef

604 bedankjes

Re: Aanplanten Yucca Gloriosa

Berichtdoor JmC4c op 07 feb 2014 20:44

Ik heb in 2012 een Yucca rond 23 maart aangeplant en verplant.
Rekening houdende dat er zo weinig mogelijk kans op vorst was.

Bekijk mss eens de weervoorspelling wat er komende tijd aan ziet te komen in jou regio.

Het ging hier onder ander over een grote Yucca Recurvifolia die verplant moest worden.
Dus met wortelschade, die heeft het zonder probleem gehaald en staat op het koudste stuk van de tuin (vorig jaar -14°C) ;) Ondertussen heb ik al enkele kleinere exemplaren rond die periode aangeplant en altijd met een positief resultaat.

Vrgr,
Jean-Marie

Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 07 feb 2014 21:22

Dank Jean Marie,Yucca Gloriosa is al het goed is volkomen winterhard, ik heb al eerder een zelfde plant gekregen, toen was het hoogzomer. Deze heeft het niet gered, dus vroeg ik me af of dit met het moment van aanplanten te maken had. Eind maart als er geen vorst is voorspeld ga ik de Yucca planten. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 07 feb 2014 21:29

Dat kan best zijn dat het moment van aanplant te laat was. Maar mss was het te droog en teveel zon. Eens ze wat geworteld zijn, zijn het sterke rakkers , maar waarschijnlijk hebben ze net als andere planten behoefte aan een tijd om hun energie in wortels te steken.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 07 feb 2014 21:36

Aha dat is duidelijk, logische verklaring, nogmaals dank. :thumb_up:
Gr Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 07 feb 2014 21:58

Graag gedaan Jozef ;)

Vrgr,
JM
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 07 feb 2014 22:29

Met verschillende Yucca gloriosa cultivars ('Bright Edge' etc.) moet je wel oppassen. Had er vorig jaar eentje in april aangeplant en die was binnen een paar weken compleet verrot. :? De Yucca gloriosa 'Variegata' en de Yucca gloriosa zelf gaven daarentegen geen krimp. Grondsoort was lichte zavel, de beste grond die je maar kunt hebben in Nederland. (Mengsel van klei en zand: goed ontwaterend, voedselrijk etc.)
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 07 feb 2014 22:32

Jean Marie

Uw foto is dat volgens u een Gloriosa, een Recurvifolia of misschien één van de vele hybrides tussen deze 2 soorten ? Ik heb een quasi identiek exemplaar, wel kortere stam, een cadeau van een vriendin, gratis en voor niets, omdat het een cadeau is, weet ik niet echt welke genus mijn plant is. Vele recurvifolia' s hebben buigzamer blad, bij de "echte" gloriosa' s zie je soms onbuigzame bladeren ( vandaar de benaming spaans zwaard) maar er zijn zeker ook veel hybrides tussen beide soorten.

Geplant eind augustus 2012, zonder bescherming probleemloos door de vorige winter (2012-2013), Deze planten uit Zuid Oost USA, gedeien erg goed in ons klimaat, ze kunnen én tegen de koude én tegen het vocht, maar ook tegen een droge zomer, ik gaf mijn exemplaar in volle grond nog nooit water. Niet de mooiste maar wel één van de allersterkste exoten als je het mij vraagt.

Naar ' t schijnt is de Gloriosa Variegata - die ik heb in volle grond - toch gevoeliger voor vocht in de winter.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 07 feb 2014 23:04

Guy, Volgens de identificatie was het een Recurvifolia en die heeft dan ook nog gebloeid.
Jammer maar de meeste foto's zijn verdwenen in het topic ;)

viewtopic.php?f=48&t=6890

Grtz, Jm
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 feb 2014 02:25

StefanH schreef:Met verschillende Yucca gloriosa cultivars ('Bright Edge' etc.) moet je wel oppassen. Had er vorig jaar eentje in april aangeplant en die was binnen een paar weken compleet verrot. :? De Yucca gloriosa 'Variegata' en de Yucca gloriosa zelf gaven daarentegen geen krimp. Grondsoort was lichte zavel, de beste grond die je maar kunt hebben in Nederland. (Mengsel van klei en zand: goed ontwaterend, voedselrijk etc.)

'Bright Edge' is toch de naam voor een cultivar van Yucca filamentosa? Ik ervaar deze ook als lastig. Evenmin makkelijk is de populaire Yucca filamentosa 'Golden Sword'. Volgens bevoegde bronnen* is de hier gebruikte naamgeving fout en is dit Yucca flaccida 'Golden Sword'. Dit is evenmin een makkelijke cultivar in mijn ervaring. Ik heb verder 2 gloriosa varianten, de bekende 'Variegata' en 'Bright Star'. Beiden doen het goed ondanks de soms overvloedige nattigheid. Ze staan relatief gunstig geplant op een grondverhoging met een doorlatende zanderige structuur

* http://apps.rhs.org.uk/plantselector/se ... s?nm=yucca
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca