Sneeuw op onbekende Yucca

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Sneeuw op onbekende Yucca

Berichtdoor batdah op 25 jan 2015 17:13

Dit is de reden dat ik een grote hekel aan sneeuw heb..

Ik hoop dat ze het haalt na mijn reddingsactie en suggesties voor de naam zijn welkom.
Deze plant is 13 jaar oud en ooit als stekje gekocht op een ruilbeurs..de 2 rechtopstaande exemplaren zijn stekken van de gevallen plant..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Re: Sneeuw op onbekende Yucca

Berichtdoor draco op 25 jan 2015 19:02

Yucca recurvifolia ? Deze Yucca is enigermate berucht vanwege het breukrisico bij de stam.
http://magnoliagardensnursery.com/plant ... eaf-yucca/
Yucca gloriosa is eveneens stamvormend, maar de bladeren zijn harder. Er bestaat geen duidelijke consensus of het een aparte soort is. Yucca recurvifolia wordt soms ook beschouwd als een variant van de gloriosa i.e. Yucca gloriosa var. recurvifolia http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/58031/
Laatst bijgewerkt door draco op 25 jan 2015 19:06, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor batdah op 25 jan 2015 19:05

Helaas recurvifolia valt af...de bladeren zijn behoorlijk stijf..gloriosa heb ik hier ook staan dus die valt ook af..
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 jan 2015 19:26

Het zal lastig om deze Yucca juist te benoemen vanwege de veel voorkomende hybrides.
Volgens Thomas Boeuf in het boek Yucca & Co is Yucca recurvifolia al sinds de 18e eeuw in Europa in cultuur. Hiervan zijn talrijke vormen, kruisingen en cultuurvariëteiten ontwikkeld.
De recurvifolia en gloriosa zijn volgens de auteur moeilijk van elkaar te onderscheiden en bij een groot deel van zogenaamde gloriosa betreft het feitelijk de recurvifolia of tussenvormen.
Tenslotte is nog een mogelijkheid gelet op de blauwgrijze kleur van de bladeren, Yucca glauca ontwikkelt ook een gedrongen stam, de bladeren hiervan zijn witgerand met vezeldraden (?)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor batdah op 25 jan 2015 19:31

We zullen het maar op een van de vele hybriden van...houden..
Ik heb dezelfde vraag met tussenpozen van meerdere jaren vaker gesteld..tot nu toe zonder resultaat..
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 25 jan 2015 22:27

Gloriosa is de enige die in de nazomer/herfst bloeit en gloriosa heeft harde stijve bladeren in tegenstelling tot recurvifolia die in het voorjaar/zomer bloeit glauca is het zeker niet de bladeren van deze soort zijn veel smaller idd met draden.
Heeft ie al eens gebloeid?
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor batdah op 25 jan 2015 22:39

Dit exemplaar heeft tot nu toe nog nooit gebloeid..ik heb wel begrepen dat een van de inmiddels vele uitlopers wel gebloeid heeft maar ik heb de bloeiwijze nog nooit gezien..
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 25 jan 2015 23:19

dit is zeker geen gloriosa, ik ga voor een recurvifolia met een klein beetje gloriosa bloed.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 25 jan 2015 23:25

Mij lijkt het ook een recurvifolia vorm en dan zonder gloriosa bloed, dan had ie breder blad moeten hebben
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jan 2015 16:14

Ik heb hier een fragment van een artikel van Angus White, gepubliceerd in een vroege 'Chamaerops' in juli 1992. In de eerste nummers van dit blad van de EPS werden de kleurenfoto's handmatig ingeplakt.
De titel van het weergegeven artikel luidt 'Yuccas not Yukkies' by Angus White (Architectural Plants).
Mijn Yucca gloriosa variegata (?) groeit in de schaduw en dat lijkt een voorwaarde voor de ontwikkeling van een stam. De kans op bloei is daardoor kleiner. Een tweetal magnifieke exemplaren in de buurt op een zonovergoten plek bloeiden enkele jaren geleden (een foto hiervan staat ergens op dit forum). De huidige staat van deze planten is niet om aan te zien. Het is een warboel van wortelscheuten rondom een traag wegrottende plant.
Bijlagen
AngusWhite_Chamaerops.jpg
AngusWhite_Chamaerops.jpg (235.96 KiB) 6725 keer bekeken
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca