Mijn rots strook met yucca's en cactussen

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Mijn rots strook met yucca's en cactussen

Berichtdoor Ivan op 20 okt 2012 20:44

was 1 foto vergeten van mijn yucca haag in wording :D
Bijlagen
WP_000202.jpg
WP_000202.jpg (177.66 KiB) 4028 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 okt 2012 23:08

Gaaf om te zien Ivan!! Ik heb die ene Yucca inderdaad ook op marktplaats zien staan voor een zeer nette prijs! Ik snap niet dat mensen daar op uitgekeken raken, ach je hebt er alleen maar voordeel van!
Het begint echt wel op een klein Mexico te lijken he, ik mis nog wat klein blijvende struiken of iets van Brahea's. ;)

Via Marktplaats kan je met een hoop geduld toch een goede kwaliteit plant kopen voor heel weinig geld. Yucca's bij kwekers zijn niet te betalen, gaaf dat het zo kan!
Zal deze constructie nou ook ideaal zijn voor agaves??
Vandaag nog 4 nieuwe Agave americana en Agave americana marginata voor 25 euro opgehaalt al is het geen bijzondere soort, zeer stevige planten met nog (bleek later dus) geen goedkope potten. Toch weer de moeite om even op marktplaats te kijken ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 okt 2012 00:02

Ik ben ook bezig een hoek in te richten met winterharde Yucca 's. Het begin is er met een rostrata en de verwante thompsoniana. Volgt in het voorjaar nog een linearifolia. Deze heeft afgelopen zomer gebloeid en die houd ik de komende winter in de kas om de weerkerende groei niet gelijk te frustreren. De ruimtes tussen de stamvormende Yucca's wil ik larderen met bontbladige gloriosa ('Variegata', 'Bright Star'), flaccida 'Golden Sword en filifera "Bright Edge'. Ook is er een Yucca rupicola onderweg.
Wat overigens te doen met een futloze Yucca rostrata, een jonge stamloze plant die ik een jaar geleden kocht? De groeitop is kennelijk geblokkeerd, maar er is geen aanwijzing van rotting. Ik heb deze de hele zomer in de zonverwarmde kas gehouden zonder dat sprake is van enige progressie. Mag ik hiervan nog iets verwachten, bijvoorbeeld de ontwikkeling van een zijdelingse uitloper? Hoeveel geduld is daarvoor vereist?

Yucca flaccida 'Golden Sword' wordt soms ook aangeduidt als filifera, hetgeen verwarrend is. Mijn plant heeft duidelijk de draden die je bij een filifera zou verwachten op grond van de benaming. Kan iemand hier licht opwerpen?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 21 okt 2012 01:36

s.janssen schreef:Gaaf om te zien Ivan!! Ik heb die ene Yucca inderdaad ook op marktplaats zien staan voor een zeer nette prijs! Ik snap niet dat mensen daar op uitgekeken raken, ach je hebt er alleen maar voordeel van!
Het begint echt wel op een klein Mexico te lijken he, ik mis nog wat klein blijvende struiken of iets van Brahea's. ;)

Via Marktplaats kan je met een hoop geduld toch een goede kwaliteit plant kopen voor heel weinig geld. Yucca's bij kwekers zijn niet te betalen, gaaf dat het zo kan!
Zal deze constructie nou ook ideaal zijn voor agaves??
Vandaag nog 4 nieuwe Agave americana en Agave americana marginata voor 25 euro opgehaalt al is het geen bijzondere soort, zeer stevige planten met nog (bleek later dus) geen goedkope potten. Toch weer de moeite om even op marktplaats te kijken ;)

die ene ongetrimde yucca uit landsmeer bedoel je?

meen dat ie 6 tientjes vroeg en dat vond ik een prikkie dus meteen gebeld, vraagprijs betaald en opgehaald. de laatste met die ene missende kop 5 tientjes geboden en was oke maarja, heb voor de 3 of 4 grotere ook nooit meer dan 100 euro stuk betaald dus naar verhouding zijn die kleintjes dan nog duur haha

agaves heb ik geen verstand van, zou er nog wel op den duur wat winterharde soorten tussen willen hebben zoals de havardiana en de neomexicana bv. brahea vind ik ook mooi maar enkel als die in de buurt wordt aangeboden (lang getwijfelt over 1 in nijmegen) maar blijft slecht winterhard en niet slim om nu net voor de winter dan te doen. daarnaast liever een niet al te grote omdat ze naast de hoogte ook omvang krijgen en mijn strookje een beperkte diepte heeft. vind ze leuk maar niet zo geweldig om daar nu echt in te investeren, kleintje is leuk maar wil daar dan wer niet te ver voor reizen. struikjes een suggestie??

edit: de constructie is trouwens wel eigenlijk een tijdelijk afdak voor de nattere wintermaanden. geheel bestaat uit 6 delen van ongeveer 1.8 meter die betrekkelijk makkelijk te demonteren zijn en volgende zomer achter de schuur staan evenals de 2 schuine deeltjes waar ik nu mee bezig ben aan de uiteinden. bedenken en opbouwen was meeste werk en vanwege de belabberde zomer maar laten staan zodoende zo nu en dan wat wateren. gehele afdak gaat in maart/april weg en dan in oktober ofzo er pas weer over, uitgaande van normale zomer.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 21 okt 2012 01:51

draco schreef:Ik ben ook bezig een hoek in te richten met winterharde Yucca 's. Het begin is er met een rostrata en de verwante thompsoniana. Volgt in het voorjaar nog een linearifolia. Deze heeft afgelopen zomer gebloeid en die houd ik de komende winter in de kas om de weerkerende groei niet gelijk te frustreren. De ruimtes tussen de stamvormende Yucca's wil ik larderen met bontbladige gloriosa ('Variegata', 'Bright Star'), flaccida 'Golden Sword en filifera "Bright Edge'. Ook is er een Yucca rupicola onderweg.
Wat overigens te doen met een futloze Yucca rostrata, een jonge stamloze plant die ik een jaar geleden kocht? De groeitop is kennelijk geblokkeerd, maar er is geen aanwijzing van rotting. Ik heb deze de hele zomer in de zonverwarmde kas gehouden zonder dat sprake is van enige progressie. Mag ik hiervan nog iets verwachten, bijvoorbeeld de ontwikkeling van een zijdelingse uitloper? Hoeveel geduld is daarvoor vereist?

Yucca flaccida 'Golden Sword' wordt soms ook aangeduidt als filifera, hetgeen verwarrend is. Mijn plant heeft duidelijk de draden die je bij een filifera zou verwachten op grond van de benaming. Kan iemand hier licht opwerpen?

klinkt allemaal veelbelovend!

gloriosa variegata wil ik in de voortuin nog aanplanten, recent er 1 in de hand gehad in tuincentrum met bloem en al maar leek me niet slim om nu voor de winter nog aan te planten. tevens klein ding helaas. de andere namen zal ik eens op googlen want sta nog open voor suggesties. voortuin nu 1 cactus waar ik er veel van had en verder enkel 2 groene gloriosa, groene recurvifolia en 2 onbekende soorten waarvan 1 met draadjes, allen huis-tuin en keuken yucca's maar niet minder leuk ofzo.

herstel van je rostrata durf ik niets van te zeggen enkel dat geduld niet mijn sterkste kant is en dat dit wel vaak nodig is bij deze planten. heb 1 grotere van 190 stam inmiddels die het hele jaar al stil staat terwijl ik weet dat die goed is maar zit me niet lekker. ding gekocht op potgrond en eerste winter zo gehouden in kletsnatte pot bleek achteraf. in voorjaar omgepot op grind in pot dus alle wortels kwijt, plant deed het super en maakte 10 cm stam aan! merkte toen dat alles in de pot niet droogde dus weer uit de pot, geen enkele wortel aangemaakt en nu los tussen de stenen en grind, wel droog dus maar staat nu stil en er wat verpieterd bij. reden verpotten vochtproblemen aan de kop vanwege optrekkend vocht vanuit nat substraat. ding is goed maar heeft het slecht gehad vanwege onkunde en zodoende nu alweer beschermd met een plu op de kop tegen alle regen en problemen in de kop vandien :(

heb goede hoop, hoop op volgend jaar herstel en groei maar dit jaar heeft die niet veel gedaan en moet ik m goed in de gaten houden dat er geen vochtproblemen in de kop komen helaas. tevens wel eens vernomen dat herstel járen kan duren, dat ze zo een paar jaar (2 of 3) stil kunnen staan al is mijn ervaring gelukkig beter. heb der nu een stuk of 10 en allen de groei zeer vlot hervat na aanplant/ompotten of verplaatsen tevens 2 na bloei direct hersteld en maken in 1 jaar een nieuwe kop aan :thumb_up:
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 okt 2012 12:11

Toen ik hier in de buurt onlangs deze Yucca gloriosa 'Variëgata' zag, was ik direct verkocht. Wat is beest is dit! Je moet er wel de ruimte voor nemen. De winterhardheid is blijkbaar goed, want dit exemplaar in een rijtje van 3 stuks op het Noordoosten heeft de voorbije winter -20°C voor de kiezen gehad met een doorstaande vrieswind (gevoels t -25°C). De zanderige grond is er kurkdroog en waarschijnlijk redelijk uitgemergeld.
Bijlagen
Ygloriosavari.jpg
Ygloriosavari.jpg (195.14 KiB) 4005 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 21 okt 2012 17:01

ja zeer mooi, komen hier ook nog in de voortuin maar hoop dan tegen een beetje formaat aan te lopen in tegen stelling tot wat het tuincentrum aanbiedt. heb een forumlid vorig jaar op mooie getipt en had ook vorig jaar van een klant er 1 kunnen krijgen maar achteraf natuurlijk pas bezinning ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 21 okt 2012 21:58

Die kleine plantjes uit een tuincentrum groeien zeer hard en binnen een paar jaar heb je al een behoorlijk forse plant.
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 22 okt 2012 19:49

nah ruud beetje stam duurt wel even toch? ;)
Bijlagen
yuccagloriosavariegata.jpg
yuccagloriosavariegata.jpg (113.34 KiB) 3979 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 22 okt 2012 21:44

Zo'n beetje wel ja, maar een stammetje begint met een paar jaar al.
gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca