olijfboom slecht in het blad.

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

olijfboom slecht in het blad.

Berichtdoor jos944 op 14 apr 2014 15:17

Ik heb vorige jaar een olijfboom gekocht in een pot.
Nu begint deze steeds minder in het blad te blijven staan.

dit was de boom net naar aankoop
Afbeelding

Nu heeft die de helft minder blad.
Nu was de grond wel steeds te droog (grond nam nog geen drie liter water als deze kurkdroog was) maar ik heb inmiddels dit probleem verholpen door onder de boom een soort van schotel te maken zodat hier een klein laagje water in blijft staan.

Maar mijn vraag is dus nu. Waarmee kan ik deze olijf het beste mesten. (ik mest nu al wekelijks met een kleine hoeveelheid blauwe korrels). Maar waarmee kan ik deze plant nu het beste mesten?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: olijfboom slecht in het blad.

Berichtdoor MiniMaui op 14 apr 2014 20:53

Een tekort aan mest lijkt mij niet het probleem, volgens mij zijn olijfbomen niet zo veeleisend. Zelf heb ik er ook sinds 2 jaar 1 en die heeft nog nooit mest gehad. Al is die miniboom van mij niet te vergelijken met deze grote jongen :)
Wat het wel zou kunnen zijn is dat de pH van de grond te laag (zuur) wordt. Olijfbomen houden van kalkrijke grond (pH van 7,5), maar grond verzuurt doordat er voedingsstoffen aan ontrokken worden. Wat kalk toevoegen lost dat op.
Bij de bergerie/olijfboom.com raden ze verder mycorrhiza aan als meststof: http://www.olijfboom.com/bergerie/pid-3 ... #Bemesting
MiniMaui

1 bedankjes

Re: olijfboom slecht in het blad.

Berichtdoor jos944 op 14 apr 2014 22:19

Ok.... ga morgen kleine beetjes kalk mesten (misschien samen met een kleine hoeveelheid koemest.
Ik zie nu dat door de schotel (staat nog net een week eronder) er al nieuwe bladeren gevormd worden en de grond minder dor is.

En tja.. Ik kan het gewoon niet laten staan als ik een koopje tegen kom :-) ook al heb ik eigenlijk geen plek ervoor. :lol:
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken