hamamelis

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

hamamelis

Berichtdoor snarfie op 13 jan 2015 21:22

ook al is hij niet exotisch, hij verdient toch wel wat aandacht dacht ik zo.

ik had op zondag 4 januari op tuincentrum.nl een paar hamemelissen besteld: orange peel en ruby glow
de orange peel bleek achteraf h x intermedia 'diane' te zijn(beter kon haast niet :lol: 8-) want ik wilde juist de diane, maar kon hem niet goedkoop genoeg vinden), en de ruby glow was wel correct volgens mij. ze doen het nu goed voor zover ik kan zien, want de bloemen rollen zich nu soms uit bij diane, en bij de ruby glow zijn de bloemblaadjes ook vaak uitgerold. inmiddels ook nauwelijks nieuwe dode bloemen/bloemblaadjes, alleen afstervende bloemen zoals het hoort.

hieronder een paar foto's:

diane:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
onderstaande was van toen hij net was gearriveerd
Afbeelding

ruby glow:
Afbeelding
Afbeelding
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
snarfie

7 bedankjes

Re: hamamelis

Berichtdoor batdah op 14 jan 2015 01:24

Hoezo niet exotisch....exotisch staat voor uitheems...nagenoeg alle sierteeltgewassen zijn uitheems!
Hier wordt exotisch nogal eens(foutief) gezien als tropisch!
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor snarfie op 14 jan 2015 08:18

Daar heb je wel een punt ;) maar omdat het een winterharde badverliezende boom is, rekende ik hem eigenlijk tot de inheemse, al klopt dat misschien niet.
snarfie

7 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 14 jan 2015 10:22

Goedemorgen,

Wat is uitheems ? waar is de grens ? Ik denk dat ' uitheems ' een rekbaar begrip is. Planten die met de Romeinen, pakweg 2000 jaar geleden, meegenomen zijn en tot op heden gebruikt worden, kun je volgens mij niet echt meer uitheems noemen. ( :fluiten: ) Zo kun je beplanting wat uit Rusland,China en andere landen komt en pas hier gebruikt word wel als uitheems aanzien.

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 14 jan 2015 15:16

Rozen en aardappelen zijn ook niet inheems ;)
Uitheems (betekenis van exoot) wil gewoon niet meer zeggen dat de plant (of dier) van nature niet in Nederland of Belgie thuishoort. In de natuur komen ook uitheemse diersoorten voor zoals de Amerikaanse eekhoorn die de (inheemse)rode eekhoorn bedreigt. Zo bedreigt ook de Amerikaanse rivierkreeft onze eigen kreeften en zoveel andere dieren en plant-soorten. Deze zijn ooit bewust/of niet uitgezet/ontsnapt en wisten te overleven.

De planten die wij op dit forum behandelen zijn exotische planten, planten of bomen waarbij je het gevoel krijgt dat je in een warm land bent. Dit kan ook in combinatie zijn met normale tuinplanten. De term exoot wil oo

De foto die je poste is zeker een mooie exoot voor in onze tuinen! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor fernman op 14 jan 2015 21:43

Diane,

Hamamelis of de toverhazelaar is wel degelijk exotisch want hij komt uit Amerika (3soorten) en uit
China (mollis), Japan (japonica) en Korea.
x INTERMEDIA 'DIANE' is een kruising uit het arboretum Kalmthout en ontwikkeld door Jelena en Robert
De Belder die deze genoemd hebben naar de naam van hun dochter Diane.
Hamamelissen zijn trage groeiers maar pas op ze hebben wel ruimte nodig daar ze in goede omstandigheden tot 5m hoog kunnen worden!
Beste standplaats is zon tot halve schaduw.
Bemesting is goed na de bloei en in juni bij regenweer.
Snoei is af te raden, wel moet je de valse scheuten wegknippen!
De kleinste bloemen zijn van de Amerikaanse en de grootste bloemen van de Chinese soort: mollis.
Heb vandaag mijn hamamelis mollis (1 jaar oud ) op foto vastgelegd (zie hieronder)
Groeten
Mario
Bijlagen
IMG_0580.JPG
HAMAMELIS MOLLIS
IMG_0580.JPG (241.95 KiB) 3978 keer bekeken
IMG_0583.JPG
chinese toverhazelaar: hamamelis mollis
IMG_0583.JPG (255.56 KiB) 3978 keer bekeken
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor snarfie op 14 jan 2015 22:31

Dat wist ik al, heb er al verschillende artikels over gelezen.
snarfie

7 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken