Acacia Goulois D'astier Mimosa

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Acacia Goulois D'astier Mimosa

Berichtdoor asiantjen op 21 jun 2014 12:02

Hi allemaal ,

Ik heb over een paar weken deze soort Mimosa gekocht , staat buiten , groeit goed maar ik merk iets raars , het lijkt of ie bloem knopjes maakt , :o kan dit nu , normaal bloeit die toch voorjaar februari-maart , wie kent er iets van ? :thai:

Afbeelding

Afbeelding

grt

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Re: Acacia Goulois D'astier Mimosa

Berichtdoor JmC4c op 23 jun 2014 08:32

Geen ervaring met deze, maar ziet er mooi uit met die trosjes :thumb_up:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 jun 2014 14:18

Bloemknoppen worden in de zomer aangelegd, de bloei volgt in de winter/vroege voorjaar.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 23 jun 2014 21:09

Bedankt voor jullie antwoord Han en JMC :thumb_up: ik had al een vermoeden , ik leef nu al in een mooi vooruitzicht :D

Grt

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 jun 2014 21:56

Prachtig! Staat ook nog op mijn wensenlijstje...nu de ruimte nog... :roll:
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 jun 2014 00:29

Het is goed om Acacia dealbata 'Gaulois Astier' direct na de bloei te snoeien en een flink deel van het eenjarig schot weg te nemen. Dat voorkomt dat de plant te snel te groot wordt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 25 jun 2014 09:53

Ja Han , heb ik al gemerkt dat deze enorm groeit , ik zal moet wringen om hem tegen de winter in de serre te krijgen , heb jij deze ook niet , ik dacht het wel

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 25 jun 2014 20:51

Met die zachte winters die we nu hebben kan je mss hem in volle grond plaatsen :tong:

't is te zeggen, dat hoop ik tenminste :tong:
Waar heb je deze gekocht, Etienne?
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 jun 2014 21:45

asiantjen schreef:Ja Han , heb ik al gemerkt dat deze enorm groeit , ik zal moet wringen om hem tegen de winter in de serre te krijgen , heb jij deze ook niet , ik dacht het wel

Etienne ;)

Ik heb deze inderdaad jarenlang gehad, Etienne. De plant bloeide trouw elk jaar omstreeks eind februari. Ondanks regelmatige snoei werd deze toch wel erg omvangrijk en heb ik 'm tenslotte met pijn in het hart gedoneert aan mijn favoriete Hortus Botanicus. Jammer is ook dat de bloei niet wat later valt zodat je er meer van kunt genieten. Een zonnige vorstvrije serre is de ideale overwinteringsplek. In mijn propvolle vrijstaande orangerie kwam hij minder tot z 'n recht.
Vrienden in hartje Den Haag hebben eens Acacia dealbata uitgeplant in hun zeer beschutte tuin. Dit ging een aantal jaren goed en de mimosa groeide uit tot een boom van een goed formaat Albizia.
De bloei viel meestal in februari. Een winter zoals daar zelden voorkomt met -10°C betekende het voortijdig einde van de inmiddels flinke boom. De kruising welke jij nu hebt, groeit compacter als de dealbata en bloeit al op jonge leeftijd. Helaas ontbeert deze fraaie hybride de aangename odeur van de Acacia dealbata. Af en toe wordt Acacia retinodes aangeboden. Deze geurend soort wordt in Frankrijk Mimosa de quatre saisons genoemd, omdat de plant het hele seizoen kan bloeien. Tenslotte is Acacia armata ook een aanrader. De bloemen van deze bescheiden groeier geuren eveneens heerlijk.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 25 jun 2014 22:05

Amaai Han ,jij kent er wat van , :applaus: Als er volgend jaar al eens bloem op komt ben ik al blij , de geur zal ik dan maar missen , ik merk ook dat het een dorstige plant is en dat een Albizia veel droger moet staan , ondanks dat ze lijken van bijna dezelfde familie te zijn met die blad veren
Ik heb die van u eens gezien tijdens het Googlen in uw serre , stond toen prachtig in bloem , een echt juweeltje :thumb_up: Ik dacht dat je deze nog had , maar als ze zo snel groot worden ,zal het voor mij ook maar een tijdje zijn deze te hebben :(

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken