3 meter hoge Drakenbloedboom verpotten

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

3 meter hoge Drakenbloedboom verpotten

Berichtdoor El Rey Mark op 27 maart 2016 11:05

Hi,

Ik heb een drakenbloedboom van bijna 3 meter hoog. Hij staat nu in een ronde kunststof ton van 45 cm hoog en 45 diameter, maar moet dringend verpot worden naar een grotere.
2016-03-27 11.05.21.jpg
Drakenbloedboom
2016-03-27 11.05.21.jpg (164.25 KiB) 5125 keer bekeken

Heeft iemand tips waar ik betaalbare ronde en hoge kunststof tonnen kan kopen?

Ik denk dat ik toch zeker een ton van rond de 80 cm hoog met een diameter van ca 70 cm nodig heb.

Fijne dag,

Mark
El Rey Mark

0 bedankjes

Re: 3 meter hoge Drakenbloedboom verpotten

Berichtdoor draco op 27 maart 2016 12:30

De voortreffelijke conditie van deze D. draco in aanmerking genomen, mis ik de urgentie om deze te verkuipen. Hooguit kan instabliteit een reden zijn, maar je kunt de kuip ook verankeren. Watergeven is zo te zien ook nog geen probleem? Als je toch een grotere kuip wilt, zou ik vanwege de stabiliteit eerder voor een grotere diameter kiezen dan de hoogte opzoeken. Ze kunt dan kijken bij vijverbakken en daar een aantal gaten in boren voor de afwatering.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 27 maart 2016 14:15

Hi draco,

Dank voor je reactie en tip!

De wortels groeien onderuit de pot, vandaar dat ik dacht om hem te verpotten. Wanneer raad jij aan om te gaan verpotten?

Fijne dag,

Mark
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 maart 2016 15:40

Voorjaar vanaf nu is de beste tijd. Ik veronderstel dat de plant in de winter vorstvrij wordt gehouden.
Neem de kuip niet groter dan nodig. Evenals de meeste Yucca's neem Dracaena draco met weinig ruimte genoegen. Een bescheiden wortelkluit heeft ook het voordeel dat deze tijdens een koele overwintering droger kan worden gehouden. Mijn voormalige exemplaar kreeg koprot nadat de plant kletsnat voor overwintering in de kas kwam te staan.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 27 maart 2016 17:53

Hi Draco,

Ja. In de winter zet ik hem koel in de garage.
Maar, zou jij hem nu nog in deze pot laten zitten?
Of al verpotten?

Hoe groot was jouw exemplaar? Zonde!

Weet jij trouwens waardoor er kleine bruine ronde vlekjes in het blad komen?

Fijne dag,

Mark
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 maart 2016 21:00

Het massieve gewicht was voor mij reden om de Dracaena na het herstel van de koprot weg te doen. Wat de oorzaak zou kunnen zijn van de bruine bladvlekken weet ik niet. Misschien dat schimmels vat krijgen op lichte bladbeschadigingen onder vochtige omstandigheden tijdens de overwintering ? Sommige palmen hebben er hier ook last van. De lage temperatuur tijdens de wintermaanden gaat meestal gepaard met een hoge relatieve luchtvochtigheid (90-98%). Het beste is dan om de ruimte met de planten zoveel mogelijk te luchten en met name bij droog winderig weer. Hier staat de deur van de kas open als het niet vriest.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 28 maart 2016 21:14

Prachtig exemplaar! De vlekjes zijn het gevolg van koude en vocht. Ik ben er van overtuigd dat je D. draco niet koeler dan tien graden en echt droger dan droog moet overwinteren. Een serre of kas is nodig om de plant ook echt mooi te houden in de winter. Heb je deze al lang in eigen bezit? Mocht je nog zo'n grote kuip zoeken, dan graag een seintje. Ik heb er een tijdje twee te koop gehad, maar er was geen interesse. Ik heb ze nog op het werk staan.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 30 maart 2016 00:24

Hi. Dank voor jullie reacties.
De draco staat nu buiten. Zou de nachttemperatuur nu dan nog te koud zijn? En dat die vlekjes daardoor komen?

Hoe zou je de boom laten wennen aan het zonlicht?
Want ik vermoed dat de bladeren het zonlicht nog niet aankunnen.
@dennis, wat voor kuipen heb jij?
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 maart 2016 00:46

Om de draco aan zon (UV straling) te wennen, stel je deze de eerste week alleen in de ochtend of namiddag bloot aan direct zonlicht. Deze xerofyt is in de natuurlijke habitat aangepast aan intense zonnestraling (Canarische eilanden) en zal daardoor op hogere breedtegraden vrij makkelijk adapteren aan de zon. April/mei zijn wel de maanden dat de zon zeer intens kan zijn, dagen met lichte bewolking zijn voor een probleemloze aanpassing het meest gunstig. Pigmenten en 'n dikke waslaag dragen bij aan de bescherming van het blad tegen UV straling.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 30 maart 2016 05:29

Hoi Mark, wat een prachtige boom. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken