Bijzondere magnolia's

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Bijzondere magnolia's

Berichtdoor Tropical Henkie op 05 okt 2016 11:33

Beste palmvrienden,

Graag jullie meningen wat nou voor jullie de mooiste zomerbloeiende magnolia's zijn?

Mijn vriendin en ik komen er zelf niet uit. Het moet winterhard zijn, liefst grootst mogelijke bloemen krijgen die ook lekker geuren, en het blad moet mooi zijn. Al met al moet het een tropische look hebben dat niet een te dichte struik/boom vormt.

Alvast bedankt voor de reacties op mijn verhaal.

Gr Arthur
Tropical Henkie

2 bedankjes

Re: Bijzondere magnolia's

Berichtdoor Cheela1982 op 05 okt 2016 20:26

Hey Henkie,

De zuidelijke Magnolia staat bij mij op m'n verlanglijstje, voor te zaaien ;)

Minimumtemperatuur:
-20 graden Celsius

Beschrijving:
Deze magnolia maakt enorme, creme-witte bloemen (grandiflora) van 30 cm groot en is volledig winterhard. De plant groeit van oorsprong in het zuidoosten van de Verenigde Staten waar de boom in de bossen wel meer dan 30 meter hoog kan worden: er is een exemplaar bekend van 37,2 meter. In Nederland zal de boom niet veel hoger worden dan 10 meter. De bloemen zijn primitief voor de plantenwereld en verspreiden een heerlijke geur om kevers aan te trekken voor de bestuiving. Zorg voor een zonnige standplaats

http://www.onszaden.nl/magnolia_grandiflora
Cheela1982

10 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 okt 2016 21:50

Tip: ga in het voorjaar eens naar het arboretum in Bokrijk.
Eventueel kan je aan Sven vragen waneer ze op hun mooiste staan.
Dan kan je zelf vergelijken.

Ik ben tevreden in mijn tuin van de Magnolia grandiflora "Edith Bogue" en de M. Macrophilla.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Cheela1982 op 05 okt 2016 22:53

p e t e r schreef:Tip: ga in het voorjaar eens naar het arboretum in Bokrijk.

Ik ben tevreden in mijn tuin van de Magnolia grandiflora "Edith Bogue" en de M. Macrophilla.

Heb je daar foto's van Peter?
Cheela1982

10 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 06 okt 2016 15:35

Cheela1982 schreef:
p e t e r schreef:Tip: ga in het voorjaar eens naar het arboretum in Bokrijk.

Heb je daar foto's van Peter?

Ik ben ook benieuwd! :D
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor Cheela1982 op 06 okt 2016 18:28

:lol:

Ik zat dus online te koekeloeren hoeveel een boompje van de zuidelijke magnolia kost : 468,- voor een drie-jarig boompje :o
Cheela1982

10 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 06 okt 2016 20:05

Foto's van de bloeiende bomen heb ik helaas niet.

Op onderstaande pagina zie je ze wel staan bij de derde film.

viewtopic.php?f=49&t=2070&start=1020
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor shusui op 06 okt 2016 20:30

Er zijn heel wat bijzondere Magnolia's die een exotische look hebben.

Maar voor ik hier een lijstje ga opsommen zou ik graag weten wat je hiermee bedoelt ?
Mag hij niet groot worden (welke max hoogte ? ), of niet dicht (dus je moet er door kunnen kijken ? ;) )...

Tropical Henkie schreef:
dat niet een te dichte struik/boom vormt.

Grt,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor shusui op 06 okt 2016 20:43

Cheela1982 schreef::lol:

Ik zat dus online te koekeloeren hoeveel een boompje van de zuidelijke magnolia kost : 468,- voor een drie-jarig boompje :o

Iets klopt hier niet...
Ik neem aan dat je het over Magnolia grandiflora hebt. Dan raad ik aan om zeker geen zaailing te kopen, want dat is altijd een risico naar winterhardheid toe, en je weet niet wanneer hij zal bloeien. Dat kan gebeuren wanneer hij een paar jaar oud is, of als hij 10-15 jaar oud is.

Koop geënte of gestekte (of afgelegd / marcot...) planten van een variëteit die goed winterhard is en die je mooi vind natuurlijk. Alleen al binnen M.grandiflora zit heel veel verschil in het uiterlijk van de variëteiten. Gegolfd/ plat blad, wel of geen indumentum (rode haartjes onderkant blad), dwergvorm tot reuzegroot, zeer smal blad, grote of kleine bloem, half dubbelbloemig, bont blad,...

Voor een jonge (geënte/ gestekte) plant van 50-80 cm is 20-40€ een normale prijs afhankelijk van hoe zeldzaam of "nieuw" de variëteit is.

In winterhardheid zit zeer veel verschil afhankelijk van de var.
Enkele goede variëteiten zijn : Ajeral (wordt niet heel groot, half dubbele bloem, selectie van Bokrijk), North, Victoria (wordt vrij groot), Exmouth,... enz
Deze hadden geen schade na -20.

Minder goede voor de koude regio's:
Treveyi , Edith Bouge , Goliath: hadden bladschade. Treveyi was zelfs volledig afgevroren na de -20 (was een struik van 2-3m hoog!)

Arboretum Bokrijk is zeker een aanrader om eens te bezoeken als je deze planten in volwassen toestand wil zien.

In de bambuseraie in Anduze staan ook verschillende enorme exemplaren waaronder de grootste van Europa ,26m hoog.

Zie foto's:
http://gardenbreizh.org/photos/patj/photo-484928.html

http://gardenbreizh.org/photos/ginnie/photo-111088.html

http://gardenbreizh.org/photos/patj/photo-485663.html

Gr,
sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 06 okt 2016 22:41

shusui schreef:Er zijn heel wat bijzondere Magnolia's die een exotische look hebben.

Maar voor ik hier een lijstje ga opsommen zou ik graag weten wat je hiermee bedoelt ?
Mag hij niet groot worden (welke max hoogte ? ), of niet dicht (dus je moet er door kunnen kijken ? ;) )...

Tropical Henkie schreef:
dat niet een te dichte struik/boom vormt.

Grt,
Sven

Hoi Sven,

Wij hebben ons al enige tijd op een aantal soorten Magnolia's georiënteerd. Helaas komen wij er niet helemaal uit. U moet het zo zien dat wij een standaard eengezinswoning met idem tuin hebben op het zuid / zuidwesten. Dus de gehele dag eigenlijk zon. In de achtertuin aan het huis heb je over de gehele breedte van de tuin het terras liggen. Hier chillen en eten we geregeld. Van het terras af gaat er een pad naar achteren toe. Aan het begin links of rechts van het pad hadden we de magnolia in gedachten. Onze gedachten was dat we er inderdaad nog een beetje doorheen kunnen blijven kijken en dat dan bij ons het gevoel bekruipt alsof we in een soort van jungle zitten. Misschien lastig in te beelden. Maar het idee is duidelijk lijkt mij. In eerste instantie hadden we ons volledig gericht op de tripetala / tripetala bloomfield. Nu vinden wij de bloemen niet fantastisch en naar wat ik erover gelezen heb ruiken deze ook niet lekker, soms als onaangenaam aangemerkt zelfs. Klopt dat? Op internet vonden we wel naar aanleiding van de foto's de boom an zich met de karakteristieke kenmerken wel het meest jungle achtig. Alleen na het zien van de tripetala in het echt was het een teleurstelling omdat dat jungle effect er niet was, en misschien ook omdat het nu al najaar is dat de bladeren een stuk minder zijn.

Daarnaast ook de obovata, officinalis biloba, macrophilla bekeken op internet. Allemaal wel mooi, maar het inschatten wat nou het mooiste is kwa blad, bloem en soort boom in onze tuin is toch best lastig.

Ook kwamen wij nog twee andere tegen die ons mooi leken. De magnolia insignis en magnolia grandis. Weet jij hier meer van? Zijn deze mogelijk? En waar zijn deze te verkrijgen?

De groote van de struik/boom is voor ons niet echt belangrijk omdat we relatief klein willen beginnen, maar wel meteen de mogelijkheid willen op hele grote bloemen die lekker ruiken.

Groetjes Arthur
Tropical Henkie

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken