Olea europeana

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Olea europeana

Berichtdoor amourath op 21 maart 2010 23:46

KevinC schreef:
De meningen zijn blijkbaar verdeeld als ik de reacties op verschillende fora bekijk. Bij de ene lijken ze ijzersterk te zijn en komen ze zelfs in pot zonder enige bescherming de winter (ook afgelopen 2 winters) door zonder schade


De mijne is zo ene 8-) Hij is nog geen meter hoog, dun stammetje nog en staat buiten in een pot, niks bescherming, en heeft nog netjes al zijn bladeren. Op enkele zitten wat bruine vriesvlekjes maar that's it! Hij stond wel tegen de muur waar hij ook minder regen vangt... maar verder niks speciaal mee gedaan.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor ruudlars op 22 maart 2010 21:06

Hier ook struik tegen zuidmuur en geen enkele vorstschade
heeft zelfs zomer van 2009 vruchten aangemaakt ik geef zodra de vorst weg is
voeding elke maand(Citrus en Mediterane planten, dit is van Pokon) doet het er heel goed op
ook geen gele bladeren meer, dat meestal wijst op te kort aan voeding of te natte voeten

Groetzzzzzzzzzz Ruud
ruudlars
Bedrijven
 
Berichten: 183
Geregistreerd: 22 maart 2010 20:47
5 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor Christophe op 22 maart 2010 21:07

ruudlars schreef:Hier ook struik tegen zuidmuur en geen enkele vorstschade
heeft zelfs zomer van 2009 vruchten aangemaakt ik geef zodra de vorst weg is
voeding elke maand(Citrus en Mediterane planten, dit is van Pokon) doet het er heel goed op
ook geen gele bladeren meer, dat meestal wijst op te kort aan voeding of te natte voeten

Groetzzzzzzzzzz Ruud

Hey Ruud,

Welkom bij Palmvrienden! :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor KevinC op 22 maart 2010 21:10

Iedereen bedankt voor de reacties! :) Ziet er veelbelovend uit. Raar dat ik op een Nederlands forum grotendeels slechte ervaringen te horen krijg.

Hier in de buurt heeft er trouwens iemand 2jaar geleden een olijf van een paar ton laten plaatsen maar die heeft de eerste winter al niet overleefd en moet dus binnenkort terug verwijderd worden. :o

Welkom Ruud
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor amourath op 22 maart 2010 21:14

KevinC schreef:Iedereen bedankt voor de reacties! :) Ziet er veelbelovend uit. Raar dat ik op een Nederlands forum grotendeels slechte ervaringen te horen krijg.


Nja, je moet ook zien waar die mensen wonen eh... Nederland zal al iets kouder zijn dan België, en zelfs binnen ons land is er veel verschil: ik woon in West-Vlaanderen dus profiteer wel wat van ze zee-warmte, terwijl diezelfde boom in de kempen misschien ook dood zou gegaan zijn.
Dan zijn er nog factoren als standplaats, soort grond, veel regen of niet... de mijne staat tegen de muur aan en krijgt weinig regen, en hij staat in het oosten dus vangt wel wat zon maar weinig wind.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor Christophe op 22 maart 2010 21:14

Hier in de buurt heeft er trouwens iemand 2jaar geleden een olijf van een paar ton laten plaatsen maar die heeft de eerste winter al niet overleefd en moet dus binnenkort terug verwijderd worden.

Dat is pas jammer :( Misschien omdat hij nog niet goed was aangeslagen voor de winter of zo ...?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor KevinC op 22 maart 2010 21:16

Hey


Daar heb je gelijk in Amourath. Hier zij hij op zandgrond komen te staan tegen een zuidermuur maar hij krijgt wel westend-wind.

Christophe, ik weet het niet. Ik heb hem nooit zien staan. Ik hoorde het van iemand op een forum. Blijkbaar staat de boom maar een 5tal km van hier. :o

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor rabbit op 03 apr 2010 14:57

Hallo Kevin,
Ben je er al uit wat je gaat doen?
Kun je hem eventueel s'winters niet beschermen dan,om hem zo de winter door te krijgen.
Heeft iemand hier ervaringen mee??
Want ik ben zelf ook van plan om er een aan te schaffen.

Groet,

Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor KevinC op 04 apr 2010 16:02

Hey :) Sorry voor het late antwoord maar ik zat in het buitenland...

De plannen voor de aanplant van de olijf gaan door. Momenteel staan de 2 grote taxussen nog in de weg maar die graaf ik vandaag of morgen uit.

De grond bestaat voornamelijk uit zand en is dus goed waterdoorlatend.

De olijf die ik ga kopen staat al een tijdje in België en heeft de winter in pot in een onverwarmde serre zonder schade overleefd dus ik denk wel dat het een vrij sterk exemplaar is.

Verder zullen er in de border ook nog een paar Chamaerops humillis 'Vulcano' komen die 's winters van een afdak voorzien zullen worden.
Ik twijfel nog of ik er ook een grote Sabal palmetto plant, dat vind ik prachtige palmen maar ik denk niet dat ze passen bij de olijf en de chamaeropsen.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Olea europeana

Berichtdoor francois eijkhout op 04 apr 2010 21:12

Hoi Kevin ik heb een olea is momenteel flink kaal loopt wel weer uit heb ik gezien het is de schuld van de stormen de laatste maanden ik woon vrij dicht aan de kust en heb niet veel vorst gehad komend najaar bescherm ik hem met vliesdoek ik maak hier een hoes van vorig jaar trouwens geen last gehad ik raad hem niet af slaap er een poosje over want ze zijn giga duurje kunt er genoeg palmen van kopen maar die heb jij al genoeg hel veel succes groten Francois :thai:
Avatar gebruiker
francois eijkhout
 
Berichten: 1308
Geregistreerd: 09 jan 2010 15:31
Woonplaats: Oude Tonge Zuid Holland
84 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten