albizia jullibrissin.

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: albizia jullibrissin.

Berichtdoor Remy op 26 dec 2014 13:36

Pieter73 schreef:http://www.bomenrecht.nl/boom-bij-de-erfgrens/

Vind dit altijd wel een leuke discussie, in de spelregels bij ons in de gemeente heeft men het ook over bomen. Maar hoe zit het dan met palmen en grassen? Daar staat niks over geschreven, of is daar weer een soort kapstokartikel voor?
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 26 dec 2014 23:01

Palmen met stam zullen wel onder bomen vallen. Grassen is een geval apart lijkt me. Het maakt bijvoorbeeld ook niet zo veel uit waar ik mijn bamboe aanplant, zonder folie staat hij na een tijdje zelfs aan de andere kant van de schutting. Ik heb mijn Magnolia grandiflora voor de zekerheid maar op net iets meer dan 2 meter van de erfgrens geplant. Mijn bamboes en Albizia staan dicht bij de andere erfgrens, maar dat is de grens met de openbare weg dus dan geldt die regel weer niet.

Remy, dit is wat het Burgerlijk wetboek ervan zegt:

5 Artikel 37
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgensartikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

5 Artikel 42
* 1.Het is niet geoorloofd binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf bomen, heesters of heggen te hebben, tenzij de eigenaar daartoe toestemming heeft gegeven of dat erf een openbare weg of een openbaar water is.
* 2.De in lid 1 bedoelde afstand bedraagt voor bomen twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de heesters en heggen een halve meter, tenzij ingevolge een verordening of een plaatselijke gewoonte een kleinere afstand is toegelaten.
* 3.De nabuur kan zich niet verzetten tegen de aanwezigheid van bomen, heesters of heggen die niet hoger reiken dan de scheidsmuur tussen de erven.
* 4.Ter zake van een volgens dit artikel ongeoorloofde toestand is slechts vergoeding verschuldigd van de schade, ontstaan na het tijdstip waartegen tot opheffing van die toestand is aangemaand.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Remy op 27 dec 2014 00:37

Dank je! Het is volgens mij ook nog per gemeente verschillend wat de precieze afstand moet zijn. Zelf houdt ik er ook rekening mee. Gelukkig heb ik maar aan 1 kant buren... Maar goed, als ik hier in de buurt naar de achtertuinen kijk is de helft al in overtreding. Het blijft toch een kwestie van overleggen met je buren en bomen zoals een albizia jullibrissin ieder jaar flink terugsnoeien en kleiner houden ;)
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor redcap50 op 08 maart 2015 20:08

Hallo iedereen,
ik ben al een tijd op zoek naar een Albizia Julibrissin .
Ken er iemand soms een verkooppunt in Oost-Vlaanderen?
Ik woon in de Vlaamse Ardennen.
Met vriendelijke groeten
redcap50

0 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 08 maart 2015 22:06

In Oudenaarde bij boomkwekerij De Bock. Daar komt mijne vandaan.
In Zingem bij Tuinccentrum Hollaert.
In Waarmaarde (Kerkhove) bij tuincentrum de Molen ook wel eens gezien, maar nu denk ik niet.

Waar juist Vlaamse Ardennen? Ik in het hartje ervan :)

Groetjes JM
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Herman op 14 apr 2015 15:53

Vraagje over albizia J . Heb voor mijn verjaardag een boompje gekregen van ongeveer 1'80 hoog met dunne stam.
Wanneer begint deze uit te lopen?
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 14 apr 2015 18:14

Albizias zijn een van die planten die pas heel laat beginnen, maar bij mijn 5 exemplaren (3 Boubri's, Evy's Pride en Rosea) zie je de knopjes nu bijna met de dag dikker worden.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 14 apr 2015 18:46

Dat zie ik hier ook, lijkt me een reactie op de eerste warme dagen?

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Remy op 14 apr 2015 21:57

Hier ook, vooral bij de coreana is dit heel duidelijk!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Herman op 15 apr 2015 15:46

OK, Thanks ,ik zie hier nog niks,afwachten, kan niet wachten!!! :lol:
Herman

30 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken