Groei Albizia

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Groei Albizia

Berichtdoor Pieter73 op 13 aug 2015 01:06

Ik was ook verrast toen dat op het label stond. Zo willen ze de kosten van veredeling terug verdienen (en vervolgens winst maken). Al betwijfel ik of er wel altijd kosten gemaakt worden voor de veredeling. Vaak is het gewoon geluk hebben dat je een goede zaailing tegen komt en daar verder mee gaan.

http://patents.justia.com/patent/20030200586
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Remy op 15 aug 2015 20:15

Een hobbyist die een paar plantjes vermeerderd zullen ze hier niet snel aanspreken denk ik...
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 17 aug 2015 23:27

Denk ik ook niet, je kan het omschrijven als oefenen als je zelf een Albizia op de markt wil brengen :lol:

Evy's Purple mis ik hier nog tussen de bloeiers, dus ik doe het :D

image.jpg
image.jpg (181.43 KiB) 6419 keer bekeken

image.jpg
image.jpg (204.17 KiB) 6419 keer bekeken

image.jpg
image.jpg (241.28 KiB) 6419 keer bekeken

Voor de liefhebbers ik heb een topic gemaakt voor de vergelijking van Albizia ' Summer Chocolate' , Evy's pride € Evy's Purple ;)

viewtopic.php?f=33&t=17169

Groetjes JM
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor harrytea op 26 aug 2015 14:03

Hoi allemaal,
Hierbij een tip betreffende de meniezwam die de Albizia nogal kan teisteren. Ik lees dat velen de Albizia hebben verloren door deze vervelende zwam. Wij hebben hier twee Albizia waarvan de oudste er enige jaren geleden heel erg slecht voorstond. Meniezwam alom en ik bleef takken wegzagen waardoor de boom er niet mooier op werd. Nu: elk jaar staat ie nu volop in bloei en volstaat het volgende te doen: (helaas niet een natuurvriendelijke-oplossing, maar effectieve oplossing).posting.php?mode=reply&f=33&t=14054#

Aangezien mijn boom niets meer te verliezen had en ik op het Internet had gelezen dat elke schimmel doodgaat na gebruik van (dikke) bleek, heb ik de oranje-rode meniezwam overal aangestipt met dikke bleek ( +/- 0,79€ / ltr.). Dit met de vinger in een lapje of gebruik makend van een kwastje. Het was DAT of de boom verwijderen. Tot mijn grote opluchting verdween de meniezwam en kwam de boom er weer bovenop. De jongere boom begint dit jaar ook meniezwam te vertonen en heb ik die inmiddels ook weer aangestipt. Ook deze ziet er nu weer beter uit. Mocht de zwam nog of weer zichtbaar zijn, dan deze gelijk aanstippen. De aanhouder wint!http://palmvrienden.net/forums/posting.php?mode=reply&f=33&t=14054#

Het blijft dus oppassen met de Albizia maar ik hoop dat menig boom behouden blijft door mijn tip want het is een schitterende boom!http://palmvrienden.net/forums/posting.php?mode=reply&f=33&t=14054#
Vriendelijke groeten,
Harry
harrytea

0 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 23 nov 2015 00:30

En na ontsmetten de wond afdekken met snoeibalsem o.i.d. zodat vocht en schimmelsporen niet voor herbesmetting zorgen?!!
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 nov 2015 02:08

Ik zie bij onze Albizia ook wel deze 'zwakteparasiet'. Het zijn dan steeds vertakkingen die op enigerlei wijze schade opliepen in een voorafgaande winter. Ondanks de horrorwinter van 2012 met -20° vorst, overleeft deze Albizia 'Boubri' en toonde het afgelopen seizoen weer een enorme groei- en bloeikracht. Een mooie vormboom zal het nooit worden na herhaald afsterven van gewenste gesteltakken. Boombalsem is al lang achterhaald, het doet meer kwaad als goed.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 23 nov 2015 22:30

Oh, da's nieuw voor mij. Waarom zou dat achterhaald zijn? Dan afdekken met wat anders om inrotten van open wonden te voorkomen? Coating of impregneren zou toch moeten helpen om het dode kernhout tegen vocht te beschermen lijkt me??!!
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 nov 2015 02:29

In principe kunnen bomen de snoeiwonden zelf afgrendelen en dat gebeurt het beste in contact met de lucht. Ik doe althans niets aan de snoeiwonden bij mijn Albizia en evenmin bij andere houtachtige planten in de tuin. Maar ik snoei de Albizia zo min mogelijk en voornamelijk om dood hout te verwijderen. Een boomverzorger zal het gebruik van wondbalsem ook afraden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 28 nov 2015 08:22

Het kernhout is dood dus dat is vatbaar voor inrotten en er is niets dat dat afsluit. Vanuit de randen groeit de wond dicht maar dat duurt een tijd. In de natuur zijn er bomen die hars afscheiden bij beschadiging. Deze hars zit in wondbalsem. Ik zie nog steeds niet waarom dat schadelijk zou kunnen zijn.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 nov 2015 16:23

Pieter73 schreef:Het kernhout is dood dus dat is vatbaar voor inrotten en er is niets dat dat afsluit. Vanuit de randen groeit de wond dicht maar dat duurt een tijd. In de natuur zijn er bomen die hars afscheiden bij beschadiging. Deze hars zit in wondbalsem. Ik zie nog steeds niet waarom dat schadelijk zou kunnen zijn.

Vooropgesteld dat ik niet boomdeskundig ben. Omdat in kernhout geen celvermeerdering optreedt is het nog geen 'dood hout'. Gezond kernhout bevat houtvaten voor het transport van water, mineralen en assimilaten. In contact gebracht met lucht kunnen er chemische veranderingen in optreden bijvoorbeeld een vorm van verkurking dat het achterliggende gezonde hout afschermt tegen invloeden van buiten. De houtkwaliteit is van belang voor de mate waarin een soort snoei verdraagt. Sommige bomen worden beter niet gesnoeid bijvoorbeeld wanneer de houtkern merg bevat zoals de walnoot en Paulownia tomentosa.
draco

710 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken