Albizia

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Albizia

Berichtdoor wsnbm op 08 mei 2011 17:02

Heyyyy Ben,

Txs, en dat wegsnoeien in welke maand kan je dat het beste doen?
En de takjes die bij de groene versie uitlopen tegelijker tijd wegsnoeien met de takken die ik ga wegsnoeien bij de bruine versie?

:thai:

Groet,
John
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Robert van op 08 mei 2011 17:24

Wat Ben zegt zou je kunnen toepassen. Maar je zult zien wanneer de Albizia zich heeft gezeteld hij/zij dit zelf gaat doen. Takken van een Albizia zijn nogal gevoelig. Ik moet je wel zeggen dat ik iemand ben die de natuur graag zijn eigen gang laat gaan want deze weet immers zelf het best wat die kan doen. Een boom is een boom, dus ook al haal je de top er uit zal deze een nieuwe maken. Let hierbij wel op dat er maar 1 top door kan groeien want je zult zien dat er meer toppen gaan komen. De andere zou je wel moeten weg halen.

Nadeel van optie van Ben is dat de boom zelf al bezig is een top voor te bereiden, dus je maakt hem van slag. Als je dwangmatig een nieuwe top maakt zal een boom altijd de neiging houden om zelf een nieuwe top te maken. De optie is goed en spreek ik dus niet tegen.

Ik zou er sowieso een stok bij zetten want gaat er een vogel op je nieuwe top zitten breekt deze zeker af en moet die dus weer opnieuw beginnen. Dit is mijn eigen ervaring... Ik was zo blij met me nieuwe top, (de eerste was ingevroren) dat ik er zo goed als heel de dag naar kon kijken. Op een moment zat ik rustig te kijken land er een vogel op... En ja de nieuwe top brak af tot op het eerste jaar hout... De tranen stonde in me ogen en die vogel was hem snel weer gevolgen zonder ook maar een stukje berouw.. Maar goed dat is ook de natuur en moet zeggen dat het afgelopen jaar het een leuk boompje was. :happy_thai:

Je stam moet 1.80 worden,
- Stok ernaast zetten, gebruik hierbij bamboe deze is flexibel
- Wachten tot er een nieuwe top komt of er 1tje dwingen.
- Top de komende jaar begeleiden. Hierbij mag je hem best binden, met bindbuis, aan de stok.
- Takken/kroon de komende jaren, in het najaar, (op)snoeien.
- Bij gewenste hoogte en of sterkte de bamboe weg halen. Let goed op dat je er dan zeker nog ff een boompaaltje bij zet. Niet te strak! De boom moet kunnen bewegen want de Albizia is erg gevoelig voor wind.

:thai:
Het maakt niet uit wat je allemaal hebt gedaan of hebt meegemaakt, het gaat erom wat je ermee doet....
Robert van

3 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 08 mei 2011 18:07

Nou John,

Aan het uitgebreide verhaal van Robert hoef ik eigenlijk niets toe te voegen.
Als ik het goed begrijp is alleen de "Summer Chocolate" afgetopt ? Ik wou dat die kwekers daar eens met hun handen afbleven.Dan kun je tenminste zelf een beetje bepalen hoe hoog je de plant wilt laten worden.Het nadeel van een nieuwe top vormen uit een zijtak vind ik altijd dat er een soort "knik" in de stam komt.Vaak gaat dit wel minder opvallen naarmate de stam dikker wordt.
Dus als het kan,kiezen voor een zoveel mogelijk "opgaande" tak als nieuwe top.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 08 mei 2011 23:47

Gasten,bedankt voor alle tips en weetjes.
Ik ga de paal (bamboe) mirgen plaatsen, heb aleen mooie tak gespot.

Keep you posted.

Robert waarom heeft het zo lang geduurd voordat je jezelf registreerde ;)

:thumb_up:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken