Nerium Oleander (winterhard)

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Orlandi16 op 23 aug 2013 19:56

De Oleanders doen het zeer goed. De eerste twee die ijsdagen hebben meegemaakt en -10 zijn ondertussen ook weer terug hersteld. Ik heb goede hoop voor deze winter.
Bijlagen
IMG_0517.jpg
IMG_0517.jpg (122 KiB) 6974 keer bekeken
IMG_0516.jpg
IMG_0516.jpg (94.34 KiB) 6974 keer bekeken
IMG_0515.jpg
IMG_0515.jpg (101.32 KiB) 6974 keer bekeken
IMG_0514.jpg
IMG_0514.jpg (126.2 KiB) 6974 keer bekeken
IMG_0513.jpg
IMG_0513.jpg (106.48 KiB) 6974 keer bekeken
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 29 jun 2014 22:10

Het is zover. De eerste bloemen op de oleanders die nu > jaar in volle grond staan:

Afbeelding

Ze groeien flink maar nog niet voldoende naar mijn zin. IK heb één plant verloren. Een zonnige staanplaats is essentieel. Een perfect gedraineerde grond volstaat niet alleen.
Cavalaire en Atlas tonen zich sterker als Provence maar dit is niet echt een verrassing. Ik ben nog steeds op zoek naar het type Villa Romaine.

Augustus wordt de maand om stekjes te maken en de familie te vergroten.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Joery op 30 jun 2014 16:19

Nerium oleander 'provence' die in volle grond staat doet het hier uitstekend. Goede groei en veel bloemen. Ik ben aan het twijfelen om hem deze winter in volle grond te laten staan of om hem toch maar weer uit te graven en hem binnen te laten overwinteren :?
2014-06-30 15.55.08.jpg
2014-06-30 15.55.08.jpg (58.05 KiB) 6890 keer bekeken
Joery

9 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 01 jul 2014 17:41

Joery, ik zou hem zeker nog enkele winters binnen overwinteren, zodat hij stevige takken kan krijgen en beter bestand is tegen de koude. Het hangt er wel van af hoe warm je tuin in de winter is . Ook is het belangrijk dat ze heel de zomer over veel vocht beschikken en veel voedsel , zodat ze goed kunnen groeien en bloeien .In Spanje zag ik ze in het wild, aan de rand van een rivier bloeien , dus zo goed als met de voeten in het water. In gewone potgrond kan je ze natuurlijk niet zo nat houden maar in pot, mag er op warme dagen, water in de schaal blijven staan .Hoe meer zon ze krijgen, hoe beter! Bij buiten overwinteren, zal er wel altijd bescherming nodig zijn, op de echte vorst dagen . Dan is het ook best dat de grond zeker niet te nat is . Neem ook op tijd stekken, zodat je altijd van iedere soort enkele jonge planten in reserve hebt, voor mocht het toch mis gaan .Succes!
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 05 okt 2014 20:48

Update: Forse groei van de oleanders:

Afbeelding
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 31 dec 2014 15:05

De oleanders doen het prima en geven geen krimp na de afgelopen koude periode. Ter herrinering staan ze enkel beschermd tegen de regen, meer niet.
Afbeelding
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 dec 2014 15:24

Mja, maar -5 doorstaat elke Oleander wel kortstondig hoor en zoals die bij jou staat ingepakt kan dat toch ook weer een graadje schelen en zeker als er dan nog sneeuw rondom ligt opgehoopt dus dat is alleszins nog geen referentie.
Mijn buurvrouwtje heeft elk jaar een nieuwe die ze voor haar verjaardag of zo krijgt en die staat het hele jaar buiten in pot aan haar achterdeur. Die ziet er momenteel ook nog erg goed uit maar tegen het voorjaar zijn die toch ook altijd dood. Zelfs met een wintertje zoals vorig jaar bleef die er erg lang goed uitzien tot het voorjaar maar ook deze was dood.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 31 dec 2014 15:29

Hitch schreef:Mja, maar -5 doorstaat elke Oleander wel kortstondig hoor en zoals die bij jou staat ingepakt kan dat toch ook weer een graadje schelen en zeker als er dan nog sneeuw rondom ligt opgehoopt dus dat is alleszins nog geen referentie.
Mijn buurvrouwtje heeft elk jaar een nieuwe die ze voor haar verjaardag of zo krijgt en die staat het hele jaar buiten in pot aan haar achterdeur. Die ziet er momenteel ook nog erg goed uit maar tegen het voorjaar zijn die toch ook altijd dood. Zelfs met een wintertje zoals vorig jaar bleef die er erg lang goed uitzien tot het voorjaar maar ook deze was dood.

Die van mij staan in volle grond sinds Maart 2013 en hebben tot -11 over hun hoofd gekregen. Altijd met een dakje maar nooit bijverwarmd.
Ze staan er altijd en ik verwacht veel van het komende jaar.
De Cavalaire en Provence soort zouden zowiezo tot -12 geen probleem kennen. Atlas is bijzonder gevoeliger voor vochtigheid.
De test gaat voort en ieder jaar meegenomen zouden ze theoretisch iets bestendiger worden.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 26 jun 2015 00:06

Hier zijn ze dan prachiger dan ooit:

Afbeelding
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 26 jun 2015 08:41

Die zien er erg goed uit Orlando! Hier beginnen ze ook te bloeien: Nerium oleander 'Atlas' is als eerste in bloei , dan Nerium O. ' Italia' , dan Nerium o. 'Villa Romaine' en als laatste in knop Nerium oleander ''Cavalaire' . Ik heb ze dit voorjaar wel wortelsnoei gegeven en een grotere pot, dus daarom veronderstel ik dat ze wat later beginnen bloeien.
Hier staan mijn ' winterharde' wel in pot en zet ik ze in de veranda in de herfst. Ze bloeien dan nog een hele tijd verder en zo hebben we er dubbel plezier van.
Welke Oleanders komen bij jullie eerst in bloei dit jaar ?
lily-anne

13 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken