Frangipani is te lang

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Frangipani is te lang

Berichtdoor Marijn op 10 jun 2013 15:50

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn frangipani plumeria.
Hij is erg lang en heeft geen vertakkingen. Daarom wil hij nu gaan hangen.
Ik houd hem recht met enkele hulpstokken.
Hij is nu 2j, gekweekt uit een zaadje en al 1,2m.
Mijn vraag is of ik hem moet inkorten want hij blijft maar de hoogte in gaan zonder dat de stam dikker wordt.
De stam is ongv. 4cm diameter.
Hij ziet er gezond uit maar kan niet uit zichzelf recht blijven staan...

Wat moet ik doen ?

Hartelijk dank

Marijn & Silvie
Marijn

0 bedankjes

Re: Frangipani is te lang

Berichtdoor PeterB op 29 aug 2013 13:40

Hey Marijn,
Wat je kan proberen is de top te stekken zodat de hoofdplant zijscheuten aanmaakt. Ik heb een Frangipani van een tiental jaar maar die heb ik als stek meegebracht uit Vietnam. Nadat de stek was afgesneden laat je die 2 à 3 dagen drogen. Dan gaat ie in niet al te natte stekgrond en vormt hij wortels. Dit jaar heb ik twee stekken meegebracht van roze Frangipani uit Bali en die heb ik na 4 dagen opgepot (nu 3 dagen geleden). Als ze te vroeg worden opgepot gaan de stekken rotten. De snijwonde moet dus echt droog zijn. Je hebt er dan een nieuwe plant bij en hpoelijk maakt de oude zijscheuten al moet ik toegeven dat dit bij mij nog niet gelukt is, maar misschien lag het aan mij en had ik te weinig geduld. De afgesneden stekken groeiden wel maar ik was de moederplant kwijt.
Mijn actueel probleem is nu: telkens de bloemen open komen vallen ze af, ze blijven dus niet aan de plant. Als iemand weet hoe dat komt hoor ik het graag!
Vriendelijk groeten
PeterB

1 bedankjes

Berichtdoor Benny Van Broeck op 30 aug 2013 06:28

De bloemen blijven 1 max. 2 dagen aan de plant. Hier ( Bali ) vallen elke dag bloemen van de plumeria's.
Opentuindagen 2012 , 24 juni - 29 juli - 26 augustus.
Tuin gaat open van 13 uur tot 23 uur.
Zoals het er nu voorstaat zal het waarschijnlijk het laatste jaar zijn want daarna verhuis ik naar Bali !
www.hanuman1.be
via Facebook : Benny van Broeck.
Benny Van Broeck

3 bedankjes

Berichtdoor PeterB op 30 aug 2013 13:17

Tja, ik heb er in Bali niet zo op gelet. Er zijn daar ook zoveel bloemen nietwaar, ;) .
Maar ben nu toch gerust, dacht al dat ik iets verkeerd deed. Ben al blij dat ik bloemen heb want staat in de zomer gewoon buiten. Deze zomer was wel buitengewoon.
PeterB

1 bedankjes

Berichtdoor PeterB op 31 aug 2013 09:57

Benny, als je in Bali woont, kan je mij misschien zeggen wat de naam is van die drote bladplanten die je daar overal tegenkomt en die heel erg hard lijken op een colocasiaplant. Alleen heeft die plant in Bali geen knol maar gewoon wortels en vermeerdert die zich o.a. aan de hand van uitlopers. In Bali heeft iedreen de sierversie (gekartelde blaren) in hun tuin staan. De plant wordt tot 2m+ groot en de blaren halen ook wel een meter. Als ik kan zal ik trachten een foto te psoten.
Alvast bedankt, Peter
PeterB

1 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 03 sep 2013 23:10

Je kan de Franchipane ( Plumeria) heel goed inkorten - zo hoog of zo laag je wil . De resten kan je zeer goed stekken , maar zeker niet te nat. Ik heb vorige herfst de meeste van mijn Plumeria's drastisch ingekort omdat ze te lang werden . Ze liepen allemaal heel talrijk uit en hebben nu minstens 3 vertakkingen per plant gekregen . Die vertakkingen zullen vermoedelijk nog 1 a 2 jaar nodig hebben voordat ze bloeien , maar ik ben al blij dat het gelukt is .De afgesneden stukken zijn praktisch allemaal beworteld .De enige plant die ik vorige herfst niet snoeide, is nu volop aan het bloeien . Zal eens een foto posten binnenkort.
Gr. Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor Benny Van Broeck op 04 sep 2013 05:20

PeterB schreef:Benny, als je in Bali woont, kan je mij misschien zeggen wat de naam is van die drote bladplanten die je daar overal tegenkomt en die heel erg hard lijken op een colocasiaplant. Alleen heeft die plant in Bali geen knol maar gewoon wortels en vermeerdert die zich o.a. aan de hand van uitlopers. In Bali heeft iedreen de sierversie (gekartelde blaren) in hun tuin staan. De plant wordt tot 2m+ groot en de blaren halen ook wel een meter. Als ik kan zal ik trachten een foto te psoten.
Alvast bedankt, Peter

Peter,de naam weet ik niet maar denk dat het gewoon taro knollen zijn. Ze snijden de planten af voor voer voor hun varkens. Heb maar 1 foto want afgelopen zaterdag heb ik de planten uit de tuin gedaan en geplant in onze tuin van de nieuwe woning.
Bijlagen
163557_10200804071247026_843942989_n.jpg
163557_10200804071247026_843942989_n.jpg (53.29 KiB) 7264 keer bekeken
Opentuindagen 2012 , 24 juni - 29 juli - 26 augustus.
Tuin gaat open van 13 uur tot 23 uur.
Zoals het er nu voorstaat zal het waarschijnlijk het laatste jaar zijn want daarna verhuis ik naar Bali !
www.hanuman1.be
via Facebook : Benny van Broeck.
Benny Van Broeck

3 bedankjes

Berichtdoor PeterB op 04 sep 2013 20:20

Daar lijkt het idd op maar die hebben helemaal geen knollen. Nu, de mijne toch niet. Heb er in Bali enkele kleintjes uit de grond gehaald en dat waren enkel worteltjes die eraan zaten. Wel vermeerderen ze zich via uitlopers.
PeterB

1 bedankjes

Berichtdoor PeterB op 04 sep 2013 20:32

PeterB schreef:Daar lijkt het idd op maar die hebben helemaal geen knollen. Nu, de mijne toch niet. Heb er in Bali enkele kleintjes uit de grond gehaald en dat waren enkel worteltjes die eraan zaten. Wel vermeerderen ze zich via uitlopers.

DSC_0136.JPG
DSC_0136.JPG (261.81 KiB) 7243 keer bekeken

Eindelijk toch een foto kunnen maken. Plantje heeft zijn 2de blaadje reeds gemaakt en zit in een potje van 10 cm diameter.
PeterB

1 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 07 sep 2013 04:20

Volgens mij gewoon C. esculenta,
Kleintjes hebben nog geen dikke "knol", wat eigenlijk gewoon slaat op de verdikking onderaan de plant.
Toen ik het eerste jaar colocasia's had en ze tegen de winter uit de grond haalde, dacht ik ook van ?huh waar zijn die knollen dan.
Sub T

138 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken