Vraag betreffende olijfboom

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Vraag betreffende olijfboom

Berichtdoor LeonDH op 04 sep 2013 16:05

Beste,

Onlangs hebben wij 2 exotische boompjes aangeschaft. Betreft een Olijf(Olea europaea) en een palm(Trachycarpus fortunei) die het naar ons idee allebei prima doen, zie foto.

Echter zijn wij geen zeer fanatieke tuiniers(vandaar ook de volledig betegelde achtertuin) en vragen wij ons af; a) Zijn de opkomende ''stekjes??'' van de olijfboom op 1 of andere manier te gebruiken en b) op welke manier zou je dat het beste kunnen doen?

Met vriendelijke groet,
Leon
Bijlagen
Naamloos11.jpg
Naamloos11.jpg (209.08 KiB) 4759 keer bekeken
foto1.JPG
foto1.JPG (208.06 KiB) 4759 keer bekeken
LeonDH

0 bedankjes

Re: Vraag betreffende olijfboom

Berichtdoor s.janssen op 04 sep 2013 17:03

Allereerst, gefeliciteerd met de 2 nieuwe aanwinsten, wees er zuinig op!
Hebben jullie al over na gedacht over bescherming in de winter? Bomen in kuip zijn extra gevoelig voor vorst. :thumb_up:

Ik ben bang dat de uitlopers geen wortels hebben en uitlopen vanuit dikke wortels vanuit de hoofdstam. Ik heb helaas geen goede ervaringen met stekken van olijf, misschien komt omdat de stekken daarvoor nog te jong waren, je kan beter een goed verhouten stek nemen ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 12 sep 2013 21:22

Mooi gezond exemplaar! (nu toch nog)
Als de trachycarpus niet naar binnen kan, zou ik 4 tegels wegnemen en hem nu nog in volle grond planten. Zo kan je de vorst veel makkelijker weghouden uit de kluit en zal de palm veel sterker worden en het meest kans hebben om de winter overleven.
Tijdens de elfstedentocht zou ik eventueel nog kortstondig wat vliesdoek of jute gebruiken om de samengebonden kroon te beschermen tegen de snijdende oostenwind.

Met olijfbomen heb ik zelf geen ervaring, maar ik denk dat als die niet naar binnen kan dat het niet goed komt.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 15 dec 2013 22:33

Olijfboom kan je beschermen, vliesdoek of een hoes en niet vergeten het zand ook af te dekken met oude bladeren of iets dergelijks. Dan naar de bouwmarkt voor bubbeltjesplastic, deze kan je om de pot wikkelen als het gaat vriezen.Dus alleen om de pot... :P
De olijf een beetje strategisch plaatsen liefst uit de (oosten)wind. Enne als de boom ergens rond april zijn blad verliest..NIET WEGGOOIEN het kan tot 2 maanden duren voordat de olijf weer vol in het blad staat. (ik spreek hier uit ervaring)
De palm is een eender verhaal. Maar als je deze in grond zou zetten krijg je m.i. meer weerstand en een mooiere groei.
Moraal van het verhaal is dat koude in combinatie met vocht dodelijk kan zijn.
Succes met beschermen.
Grtz Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor prijk op 17 dec 2013 12:13

De stekken van de olijfboom zou ik afknippen. Stekken is mij nog nooit gelukt. Een veel belangrijker vraag is de winterbescherming. De palm zou je eventueel in de volle grond kunnen zetten en die bij strenge vorst met een licht- of warmtekabel beschermen (zie andere topics). Met de olijf lukt dat niet, die legt in de volle grond uiteindelijk na een paar jaar het loodje, normaal gesproken.
In pot zou ik zowel de olijf als de palm tot eind maart sowieso in een koele ruimte overwinteren. Een palm en een olijf in een pot 's winters buiten houden is echt een heel grote gok, ook al bescherm je ze met noppenfolie, vlies en wat al niet meer! En dat zou toch zonde zijn van deze best kostbare exemplaren.
prijk

2 bedankjes

Berichtdoor ick op 19 dec 2013 14:39

Volgens mij moet het best lukken om een olijf in de volle grond te hebben, mits je de moeite neemt om de boom afdoende te beschermen; drooghouden en eventueel bijverwarmen in de winter. In pot wordt al een stuk moeilijker, omdat een pot nou eenmaal boven de grond staat en dus makkelijker bevriest. Dan zul je dus een stuk beter moeten beschermen.
En natuurlijk is onbeschermd wel bijna een garantie voor mislukking...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 22 dec 2013 05:19

Je moet beiden uit de pot halen en in de volle grond. Liefst op een zonnige beschutte plek. Als het hard gaat vriezen bevriest de potkluit en dat kost je je planten. Als je toch echt planten en struiken in van die potten wilt zetten kan je bijvoorbeeld beter een volledig winterharde berk of hei nemen. Die kunnen tegen bevroren wortels.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 22 dec 2013 10:54

Mijn olea staat toch echt al ruim 8 jaar in een grote bak, en leeft gelukkig nog steeds. Tijdens de afgelopen winter met bubbeltjes plastic om de bak, een flinke laag bladafval op het zand, vliesdoek om de blaadjes en als extra bescherming ook nog een grote rietmat erom gedraaid. De rietmat was niet groot genoeg maar heb ik gebruikt om de oostenwind zoveel mogelijk weg te houden.

Vervolgens verloor de olea in april 2013 al het blad en na 2 maanden was de olea weer fris groen. Vervolgens kreeg ze roestbruine spikkels op het blad, verloor nogmaals het grootste deel van het blad om er weer helemaal bovenop te komen. Dit ondanks de siberische winter van 2012/2013 met die eindeloze snijdende oostenwind.

Het verwarmen met een lichtslang of iets dergelijks heb ik nimmer gedaan. Maar dat zou ook nog een optie zijn om bevriezing te voorkomen. Dus als je niet van plan bent om ook nog je tuin te verbouwen heb je wellicht toch iets aan mijn verhaal.

Nogmaals succes met beschermen van de zeer mooie olijf en dito palm.
Grtz Jozef
Jozef

604 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken