Bananenplant, hoe ver in de grond?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Bananenplant, hoe ver in de grond?

Berichtdoor ThomasS op 25 okt 2013 15:31

Hallo Palmvrienden,

Sinds een paar maanden hebben we bij het reclamebureau waar ik werk een bananenplant staan. Dit was toen een stekkie van 30cm. De plant staat hier in een grote glazen ruimte en groeit enorm. De plant wordt dan ook goed verzorgd.

De laatste tijd lijkt de plant meer 'uit de grond' gaan groeien. Zoals op de foto's hieronder te zien is. Hierdoor is de plant een stuk instabieler, en lijkt 'ie te gaan hangen.

Volgens mij staat de plant te hoog in de grond, en moet deze een stukkie zakken. Dat is ook gelijk de vraag aan de experts hier op het forum. Iemand een idee? :thumb_up:

Afbeelding

Afbeelding
ThomasS

0 bedankjes

Re: Bananenplant, hoe ver in de grond?

Berichtdoor Eric08 op 25 okt 2013 17:11

Hi Thomas, ik vermoed dat het hier over een Musa Cavendish Dwarf gaat. Ik heb deze plant al een aantal jaren maar heb nooit gemerkt dat de plant naar boven wordt geduwd. Zou het kunnen dat je de oude bladeren van de plant steeds afscheurt met de hand? groeten Eric
Eric08

3 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 25 okt 2013 17:18

Die bloempotten met verlichting zien er erg mooi uit maar zijn meestal ongeschikt voor grotere planten. De binnenpot is meestal bedroevend klein. Aan deze bananenboom is duidelijk te zien dat hij hij naar meer wortelruimte snakt. Hij probeert als het ware uit de pot te klimmen, op zoek naar een betere plaats. Uiteindelijk zal hij verdrogen en/of omvallen.
Om hem te redden plant je hem best zo snel mogelijk in een grote pot en wel met het smalle bruine gedeelte volledig onder de grond.Het gladde, groene deel van de stam blijft volledig boven de grond. Als je goed kijkt zie je overigens onderaan dit groene gedeelte ook al kleine worteltjes komen piepen. Die zullen zich dan al snel verankeren en de plant kan herademen :)
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor ThomasS op 26 okt 2013 12:33

Bedankt voor jullie reacties!

@Eric: Volgens mij is mijn baas daar schuldig aan inderdaad. Die helpt de plant nog eens een handje. "Die dorre bladeren die er half aanhangen zien er ook niet uit natuurlijk ;)".

@Peleroly: We hadden ook niet verwacht dat deze plant zo snel zo groeien. En om eerlijk te zijn, deze verlichte bloempot is al niet goedkoop :lol:. Je beredenering klinkt overigens wel aannemelijk. Ik denk dat we deze pot gebruiken voor een ander soort plant, en de bananenplant een ander plekje geven in een grotere pot.
ThomasS

0 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken