Albizia 'Summer Chocolat'

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Albizia 'Summer Chocolat'

Berichtdoor Hitch op 17 dec 2014 11:24

Was laatst bij Mario (Fernman) van dit forum en heb enkele prachtige plantjes mee naar huis gekregen. Hij had een Albizia 'Summer Chocolat' in de tuin staan die er reeds enkele jaren stond. Deze boom had direct mijn hart gestolen van het ogenblik dat hij op de markt kwam en ik was één van de eersten in de Benelux die er één had toen. In de loop der jaren heb ik er verschillende gekocht in afmetingen tussen de 40 cm en de 2.5 m maar nog nooit heb ik er één een winter doorgekregen. Ook vorig jaar niet in dat zachte wintertje. Soms kregen ze in de lente toch nieuwe blaadjes en gaven het dan kort daarop op en stierven af. Ik snap er niets van en eigenlijk ging ik er uiteindelijk gewoon van uit dat het zoiets was als de indertijd geïntroduceerde Musa basjoo 'Red'. Een kruising met een totaal niet vorstbestendige soort om dat rood er in te krijgen. Toen ik nu van Mario hoorde dat hij de plant al enkele jaren in de tuin had staan sloeg de microbe meteen terug toe en heb ik me inderhaast weer een nieuw exemplaar aangeschaft met de bedoeling deze volgend voorjaar uit te planten. Herbert van Gardenpalms beweert op zijn site dat zijn exemplaren in zijn tuin zelfs sterker zijn dan de 'Evy's purple' en de winters allemaal goed zijn doorgekomen.
Zijn jullie ervaringen positief over deze plant? In wat voor grondsoort staat hij het liefst? Bemesten jullie hem en hoeveel water geven jullie hem? Staat hij het liefst in de volle zon of liever wat meer schaduw?

Alle hulp en raad is welkom!
Hitch

156 bedankjes

Re: Albizia 'Summer Chocolat'

Berichtdoor JmC4c op 17 dec 2014 17:19

Ik had in 2011 zowel de Albizia boubri als summer chocalate aangeplant, beiden op 2 meter afstand van elkaar. Direct de koude winters die ervoor zorgden dat ze van 1 meter tot 30 cm kwam. Het jaar erop weer harde winter en de summer chocalate had terug zijn slag gehad, begon opnieuw uit te lopen , en dan plots tot sterven gekomen rond augustus.

Inmiddels terug 3 exemplaren, waarvan 1 in volle grond en 2/in pot.
Maar de winter heeft zich nog niet getoond.
Geen enkele komt van Gardenpalms.
Dus van deze exemplaren kan ik geen ervaring delen.
Het zijn exemplaren van 1 meter met dunne stam.

Ondertussen heb ik dit jaar, een evy'spride & rosea ook aangeplant.

Groetjes ,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor fernman op 17 dec 2014 19:04

Michael, mijn rosea en summer chocolat komen van Jos Van der Palen.
Ik heb ze de eerste jaren binnen overwinterd tot de stamdikte een pink dik was en dan in het voorjaar uitgeplant. Het eerste jaar met wat blad onderaan de stam en vliesdoek rond de stam tot 1,50 m. De jaren daarop niets meer! Mijn rosea heeft -21 gehad en geen takje weg! Ik heb hiervan zoveel bloemen als van een japanse kerselaar, met dit verschil dat hij de hele zomer bloeit. Bij aanplant 2 weken iedere dag een emmer water gegeven en daarna ook niks meer.
Van de summer chocolat nog geen bloemen gehad, ook niet van de chinensis.
De jullibrissin 'alba' is nog te klein zoals je gezien hebt.
Groeten
Mario
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor fernman op 17 dec 2014 19:16

Foto's van 2 jaar geleden, ondertussen nog meer bloem!
Bijlagen
IMG_0010.JPG
julibrissin 'Ernest Wilson'
IMG_0010.JPG (175.63 KiB) 5181 keer bekeken
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor fernman op 17 dec 2014 19:37

Dezelfde boom.
Aangeplant 2002.
Hoogte dikke 6 meter
kroonbreedte meer dan 10 meter.
Bijlagen
IMG_0015.JPG
PUNT VAN DE VIJFHOEK IS 5,10 M.
IMG_0015.JPG (187 KiB) 5173 keer bekeken
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 dec 2014 21:44

De 'Summer Chocolat' heb ik 2 keer in de tuin geprobeerd, tevergeefs. Ook een kuipplant gaf na enige tijd de geest. Die bloeide kortstondig met onaanzienlijke witte pluizen. Ik heb mijn pogingen daarna opgegeven, temeer daar 'Evi's Purple' een aantrekkelijk alternatief biedt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor jann op 18 dec 2014 00:59

Ik heb de Summer Chocolat al een jaar of drie in de volle grond staan totaal geen problemen
gehad met de winters alleen de bloei valt tegen elk jaar enkele vaal witte bloemetjes.
Ook heb ik de Evi's Purple in de volle grond staan deze vind ik persoonlijk veel mooier en heeft
mooie rode bloemetjes.
Ik geef alleen in het voorjaar koemestkorrels en water alleen als het echt nodig is.

jann
jann

18 bedankjes

Berichtdoor enrico op 18 dec 2014 14:42

Heb er een op volkstuin staan, zware klei, in t westen van nl. Geen schade na -17, maar groeien doet ie ook niet echt met zin. 2 jaar geleden 1 op zandgrond in midden van nl gezet, die groeit aanzienlijk sneller.

groet Eric
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Remy op 24 dec 2014 16:17

Ben benieuwd, mijn Albizia 'Summer Chocolat' gaat nu zijn eerste winter in, de boom staat compleet beschut en redelijk dicht tegen het huis aan. Hij stond begin december nog vol met blad, de andere soorten waren al aardig kaal. Ik geef hem dus een goede kans. Vind het een mooiere soort dan de Evi's Purple. Die verliest in de zomer erg veel blad en heeft een wat uitgestrektere groei. Dit jaar z'n laatste kans, als hij dan weer tegenvalt gaat hij er definitief uit.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Herman op 10 maart 2015 20:29

Als de Albizia volwassen zijn het prachtexemplaren, zo te zien op jullie foto,s
Aangezien ik er dit jaar ook een wil aanplanten zou ik willen weten wat de beste standplaats is.
Halfschaduw is dit een optie?
Herman

30 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken