Was laatst bij Mario (Fernman) van dit forum en heb enkele prachtige plantjes mee naar huis gekregen. Hij had een Albizia 'Summer Chocolat' in de tuin staan die er reeds enkele jaren stond. Deze boom had direct mijn hart gestolen van het ogenblik dat hij op de markt kwam en ik was één van de eersten in de Benelux die er één had toen. In de loop der jaren heb ik er verschillende gekocht in afmetingen tussen de 40 cm en de 2.5 m maar nog nooit heb ik er één een winter doorgekregen. Ook vorig jaar niet in dat zachte wintertje. Soms kregen ze in de lente toch nieuwe blaadjes en gaven het dan kort daarop op en stierven af. Ik snap er niets van en eigenlijk ging ik er uiteindelijk gewoon van uit dat het zoiets was als de indertijd geïntroduceerde Musa basjoo 'Red'. Een kruising met een totaal niet vorstbestendige soort om dat rood er in te krijgen. Toen ik nu van Mario hoorde dat hij de plant al enkele jaren in de tuin had staan sloeg de microbe meteen terug toe en heb ik me inderhaast weer een nieuw exemplaar aangeschaft met de bedoeling deze volgend voorjaar uit te planten. Herbert van Gardenpalms beweert op zijn site dat zijn exemplaren in zijn tuin zelfs sterker zijn dan de 'Evy's purple' en de winters allemaal goed zijn doorgekomen.
Zijn jullie ervaringen positief over deze plant? In wat voor grondsoort staat hij het liefst? Bemesten jullie hem en hoeveel water geven jullie hem? Staat hij het liefst in de volle zon of liever wat meer schaduw?
Alle hulp en raad is welkom!