Dit voorjaar zijn de Japanse esdoorns mooier dan ooit dankzij het aanhoudend koele weertype. Het is een zware verslaving die heeft geleid tot het bijeenbrengen van meer als 40 soorten en variëteiten op een bescheiden oppervlak. Twee keer per jaar verrassen ze met een wisselend kleurenpalet in het voorjaar en in het najaar.
Bijlagen
Voorjaar2015.jpg (248.13 KiB) 5422 keer bekeken
Voorjaar2015'.jpg (221.3 KiB) 5422 keer bekeken
Voorjaar2015''.jpg (273.32 KiB) 5422 keer bekeken
Voorjaar2015'''.jpg (242.22 KiB) 5422 keer bekeken
Voorjaar2015''''.jpg (251.17 KiB) 5422 keer bekeken
Voorjaar2015'''''.jpg (259.09 KiB) 5422 keer bekeken
Voorjaar2015''''''.jpg (230.77 KiB) 5422 keer bekeken
Voorjaar2015'''''''.jpg (248.14 KiB) 5422 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Ik vind acers verschrikkelijk mooi, maar bij ons niet te doen met de klei. Regelmatig zet ik er eentje in de grond, met veel zure grond erbij, maar na enkele jaren is het voorbij..
@Erna, ik heb een groot aantal 8 jaar op klei / leem gehad bij het vorige huis en nu 2 stuks oververhuisd en die staan ook weer in de klei. Ik gooi alleen een zak bemeste tuinaarde in het plantgat geen speciale zure grond of wat dan ook.
Ik kreeg onlangs ook van Esveld Boskoop de opmerking dat kleigrond ongeschikt is voor Acers. Desalniettemin doen ze het hier uitstekend op de zeeklei van de Flevopolder. Een aantal exemplaren zijn overgeplant uit de vorige tuin op rivierklei en maken inmiddels al bijna 30 jaar deel uit van de collectie. Ik plant ze net als Esther niet in de pure klei maar meng de rul gemaakte klei royaal met zwartveen potgrond (pH neutraal). Japanse esdoorn houden over het algemeen niet van felle zon en blijven mooier als ze op het heetst van dag wat schaduw krijgen. Kleinblijvende soorten zijn ook zeer geschikt om als kuipplant te houden en kunnen dan door middel van jaarlijkse snoei in model worden gehouden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"