adansonia grandidieri kweken

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

adansonia grandidieri kweken

Berichtdoor El Rey Mark op 28 mei 2015 13:14

Hi,
Sinds kort probeer ik de adansonia grandidieri te kweken, maar de zaden rotten weg.

Ik leg de zaden op een vochtig mengsel van cocosgrond en perliet in een bakje met dekseltje.
Vantevoren laat ik de zaden ca een halve dag ik lauw water met nitrozyme weken. Na ca 1 dag weer drogen gaan ze in de grond.

Om de paar dagen laat ik het bakje even luchten.

Maar elke keer rotten de zaden weg bij een temperatuur van ca 25 graden.

Iemand een idee waardoor het fout gaat?

Fijne dag,

Mark
El Rey Mark

0 bedankjes

Re: adansonia grandidieri kweken

Berichtdoor s.janssen op 28 mei 2015 21:50

Ik heb goede ervaringen met Adansonia kweken en heb diverse soorten in mijn bezit. Ik plaats ze in een kokosmengsel, zet ze ook op 25 graden (of nog warmer) en zaai ze ongeveer een cm diep. Weken doe ik ook alleen dan zonder nitrozyme.

Als ik het goed begrijp leg je de zaden dus bovenop de grond? Probeer het eens een cm te begraven, verder zou ik niet weten wat je fout doet.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 03 jun 2015 08:51

Hi,

Dank voor je reactie.
Ik ga het proberen door ze dieper te zaaien.
Over een paar weken weten we meer.
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 jun 2015 09:36

Houd er rekening mee dat de grandidieri een langzame jongen is, als je wat sneller reultaat wil kan je beter voor een digitata kijken.

Na het opkomen de zaailingen nooit uit laten drogen, zeer niet in de groeiperiode om zo de volgende droogte (lees winter) te kunnen overleven moeten ze de stammetje vormen. Met warme dagen zet ik de potten in laag water met bemesting van 20-20-20 en eind van de dag hebben ze dit al weer leeg gedronken. Ook niet buiten plaatsen als kuipplant want ze kwijnen weg in ons klimaat, zorg voor een kas die overdag opwarmt of voor een raam op het zuiden.

Succes :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken