Sparrmania africana

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Sparrmania africana

Berichtdoor Hitch op 21 apr 2016 11:06

Ik liep vorige week even in de Intratuin toen ik in het voorbijlopen een plant zag staan tussen al de andere welke ik absoluut niet kon thuisbrengen. Ook de naam maakte me niet veel wijzer. Even getwijfeld maar het was de enige die er stond en dus nam ik hem maar mee naar huis. Thuisgekomen even gegoogeld en het blijkt om een Kamerlinde te gaan. Niet bepaald één van de simpelste planten om in huis te houden zo blijkt maar ik vind hem wel wat hebben. Zijn er hier mensen die deze ook hebben staan en is die nu echt zo moeilijk in leven te houden? Ik zou er natuurlijk ook wel graag de bloemen in hebben.
Thuisgekomen heb ik hem meteen naar een grotere kuipmaat gezet en water gegeven want hij stond erg droog. Ik heb hem een plekje in de veranda gegeven waar hij erg licht staat maar er nooit rechtstreeks zonlicht aan kan. Tot dusver ziet hij er na een week nog steeds goed uit.
Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Hitch

156 bedankjes

Re: Sparrmania africana

Berichtdoor aralia op 21 apr 2016 14:11

Ik heb ondervonden dat ze erg genieten van een verblijf buiten in de zomer. Gewoon de volle grond in en bij aankomende vorst oppotten. Erg mooi in combi met geknotte pauwlonia tomentosa. Binnen zorgen voor een hoge luchtvochtigheid en niet te warm en niet te nat zetten. Als je bloemen wilt hebben ze een erg lichte standplaats nodig. De bloemen zijn wel grappig want ze bewegen als je ze aanraakt. Ze zijn gemakkelijk te stekken. Veel succes!
aralia

36 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 apr 2016 14:19

Sparmannia africana (zone 9) koel en licht overwinteren. Bloei volgt aan het eind van de winter/ begin voorjaar. Interessante eigenschap: Zoals gezegd de meeldraden van de bloemen reageren op aanraking (bestuivers) door zich te spreiden. De plant verdraagt waarschijnlijk lichte vorst maar de kans op bloei wordt er minder waarschijnlijk door.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor alloo op 21 apr 2016 21:11

Ik heb al velen jaren één,heb er zelf nog enkele kleintje,bij mij staat hem al zeker drie weken buiten ,en in bloei,heeft zelf al een beetje vorst gehad (woon in de kempen).Sta in een 60 liter kuip en is 2 meter hoog.Overwintert vorstvrij en droog,persoonlijk vind ik het een gemakkenlijke plant om te houden
Afbeelding

Afbeelding

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken