bladval olijfboom

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

bladval olijfboom

Berichtdoor dirkv op 21 aug 2016 10:35

hallo forumleden,
ik ben nieuw op dit forum en hoop bij jullie raad te vinden.
ik heb 4 olijfbomen waarvan 2 met een stamomtrek van 10-tal centimeter, 1 met stamomtrek van 40-tal centimeter en 1 met stamomtrek van 30-tal centimeter.
de eerste 2 zijn redelijke 'jonge' bomen, de andere zijn veel ouder.
alle olijfbomen staan in kuip.
de olijfboom met stamomtrek van 30-tal centimeter is mijn 'zorgenkind': ik heb ongelooflijke bladval van groene bladjes. heb overal zowat gezocht en enige wat ik vind is dat bladval van gele blaadjes duidt op 'te droog staan', en bladval van groene bladen met bruine plekken duidt op te nat staan in combinatie met 'wortelrot'.
de olijfboom krijgt, naar mijn mening, voldoende voedsel, voldoende water - overtollig water kan weglopen via gaten onderaan kuip.
laatste wat ik heb gedaan is de grond in de kuip eens 'verlucht' doch dit brengt geen soelaas.
zijn er forumleden die me raad kunnen geven?
met dank.
dirkv

0 bedankjes

Re: bladval olijfboom

Berichtdoor Willem1 op 08 sep 2016 10:00

Moeilijk te zeggen, in je bericht sluit je diverse zaken zelf al uit. Men noemt de olijfboom wel eens de wilg van zuideuropa. Het valt mij op dat deze boom zo nu en dan lijkt te vragen om een forse terugsnoei. Is de boom verder gezond dan "knallen" de verse uitlopers weer uit de boom. Echter dit klusje kun je het beste in het voorjaar doen, zodat de boom zich in de zomer goed kan herstellen. Als de boom nu helemaal kaal is dan heeft het op dit moment ook geen zin meer om de kale takken te laten zitten, ik zou hem dus nu flink terugsnoeien. Vaak wil de olijf ook uitlopers onder aan de stam aanmaken, haal deze weg, zodat alle energie naar boven gaat. Succes!

Wim

www.vista-verde.nl
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 09 sep 2016 07:53

Heb je toevallig een foto? Dat kan helpen voor een diagnostiek.

Een woordje over het water geven aan een olijfboom maar dat geldt voor alle planten/bomen in pot.
Sommige mensen geven iedere dag een beetje water en denken dat de plant daaraan voldoend heeft. Best dat je één maal per week (2 indien buiten in volle zon) enorm veel water toedient dan iedere dag een beetje.
Anders krijgen enkel bovenwortels water terwijl de belangrijkste onderworterls droog blijven.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Mister w op 14 sep 2016 19:52

Hoi Dirk,

Wat vervelend dat de blaadjes afvallen :(

Wat erg helpt is een foto plaatsen, een foto zegt meer dan 1000 woorden :D

Als ik jou was zou ik hem uit de pot zetten , potten en olijven is geen geweldige combi weet ik uit eigen ervaring , of je moet een hele grote bak/pot hebben, mijn boom heeft een omtrek van 215 cm en er zijn in de bak wel 75 kruiwagens gegaan ;$

Hoop dat ik je wat meer kan vertellen als ik de foto gezien heb ;)

Groetjes
P.
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Mister w

67 bedankjes

Berichtdoor palmfreakz op 15 sep 2016 11:56

Mijn olijfboom verliest ook elk jaar veel gele blaadjes.
Dit is volgens mij een natuurlijk proces.

Oude blaadjes stoot de boom af, maar maakt op die plaatsen vaak nieuwe aan of komt met zijtakjes.

Denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Groeten,
Herman
palmfreakz

3 bedankjes

Berichtdoor ick op 16 sep 2016 14:04

gele blaadjes vallen er hier ook in bossen af (en dat baart me iedere nazomer weer een beetje zorgen, hoewel het altijd goed komt), maar volgens mij zegt Dirk dat er vooral groene blaadjes afvallen...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor dirkv op 30 sep 2016 10:38

Bedankt reeds voor de reacties.
Ik lees ze nu pas gezien vakantie.
Zou graag foto plaatsen doch ik vind geen invoegknop...(ben dus een echte leek het...)
Nog even stellen: boom is niet kaal doch maakt zeer weinig blaadjes aan...
dirkv

0 bedankjes

Berichtdoor irminsul op 30 sep 2016 11:46

Ga naar www.imgur.com en upload daar je foto. Als je vervolgens boor 'linked bb' code kiest heb je een kant en klare code die je in je post kan invoegen.
irminsul

13 bedankjes

Berichtdoor Mister w op 02 okt 2016 19:31

dirkv schreef:Bedankt reeds voor de reacties.
Ik lees ze nu pas gezien vakantie.
Zou graag foto plaatsen doch ik vind geen invoegknop...(ben dus een echte leek het...)
Nog even stellen: boom is niet kaal doch maakt zeer weinig blaadjes aan...

De tijd van bladaanmaak is nu echt een beetje voorbij ;)
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Mister w

67 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 03 okt 2016 09:17

Mijn olijfboom is na een flinke snoeibeurt in het voorjaar nog beter teruggekomen als voorheen.
Die was bijna volledig kaal.
Jozef

604 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken