Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Albizia julibrissin, aanplant en verzorging

Berichtdoor draco op 18 sep 2020 22:44

Overigens mijn Evi's vertikken het al 2 jaar om te bloeien en ik vraag me af wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn. Ze groeien als gekken op de vruchtbare grond en krijgen een flinke dot zon gelet op de kleur. Zou het kunnen dat de snelle groei de aanzet tot bloei verstoort?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

600 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 19 sep 2020 07:57

Ik heb hier een summer chocolate staan sinds 3 jaar en deze vertoond amper tot geen groei laat staan bloem. Hij maakt wel een mooi kroontje bladeren aan maar wil maar niet de hoogte in.
Hitch

153 bedankjes

Berichtdoor jaak op 20 feb 2021 20:00

Mijn Albizia Julibrissin lijkt niet meer gezond , vorig jaar 2 grote takken volledig ingedroogd , ik heb gemerkt dat op de stam oranje puntjes te zien zijn en een dun bladerdek , de helft van de boom heeft wel nog veel bloemen gegeven , vandaag heb ik gezien dat anderhalve meter schors van tegen de grond aan is losgekomen met daaronder heel wat pissebedden , de boom is aangeplant in 2012 en was toen 1 meter hoog en is nooit beschermd geweest,standplaats volle zon , heeft al die jaren een mooie kruin met veel bloei gegeven , iemand die dit herkent ?
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

152 bedankjes

Berichtdoor RandyK op 20 feb 2021 20:24

Waarschijnlijk ‘gewoon meniezwammetje‘. Deze schimmel trekt erg makkelijk in het dode hout van Albizia en kan dan doortrekken in de stam en dit moet echt behandeld worden door dit compleet weg te snoeien. Ander gaat dit grote schade opleveren met de dood als gevolg.

Als de albizia nu ‘lekt’ dan was dit waarschijnlijk de fusarium verwelkingsziekte. Dit kenmerkt zich door zwarte verkleuring net onder de bast wanneer je dit wegkrabt. Ook zie je dit duidelijk doordat de boom 1 jaar gele bladeren krijgt en het jaar daarop geen normaal blad meer heeft en dan alles laat vallen. Deze ziekte is ongeneselijk. Hierna kan je geen albizia of andere fusarium gevoelige plant meer inpoten op deze plek voor een aantal jaar.

Sterkte!
RandyK

6 bedankjes

Berichtdoor jaak op 21 feb 2021 20:05

Als het het meniezwammetje is dan moet ik de ganse stam wegsnoeien , dan vrees ik voor de albizia , bedankt om toe te lichten
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

152 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken