boom gezocht

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

boom gezocht

Berichtdoor Toon op 14 aug 2011 21:45

Oke goed. Misschien wel een heel rare vraag, maar ik ben opzoek naar een "speciale boom". Mijn eisen zijn niet niets, verras me dus maar :D

Ik zoek een kleinblijvende boom (mag gesnoeid worden) om achter een zwemvijver te zetten. Hij komt vlak in het zicht te staan, hij moet dus iets speciaals geven. Achter de zwemvijver komt een vlonderterrasje waar 2 ligstoelen komen te liggen en in het midden zou ik een speciale boom willen hebben. Hij zou dus En zon moeten doorlaten, En toch voor schaduw zorgen. Niet te groot zijn, Liefst een speciale stamvorm of kleur Je moet er "onder" kunnen (niet dat je op een struik loopt, je zou toch op zijn minst licht gebukt naar de ligstoelen moeten raken). Ik heb al enkele boompjes in gedachte, maar eigenlijk heb ik bij alles niet zo'n WOW effect. Het zou dus iets moeten zijn dat je niet overal vindt..
Enkele van mijn voorbeelden en zo zal waarschijnlijk het concept meteen duidelijk worden:

Eucalyptus (geur, schaduw maar ook zondoorlatend en de vorm is speciaal en kan dus ook goed verlicht worden en is dus ook een eye-catcher)
http://www.architecturalplants.com/ipla ... jpg;form=l

Een japanse esdoorn (je ziet de takken en toch veel licht.)
http://www.google.be/imgres?q=japanse+e ... 9,r:5,s:62

Tot nu toe mijn favoriet en zo niet te koop in de winkel :p
De Parrotia persica (Blaadjes zo fris als beuk, in de herfst fel rood, Als je hem koopt als grotere plant heeft hij meerdere kronkelige stammen en moet je hem opkroonen om zo zijn speciale stammen te zien. Links vanachter zie je op de foto zie je hoe ik het zou bedoelen)
http://www.modesteherwig.eu/ViewImage.a ... 559&Page=4

Enkele voorbeelden zoals ik ze bedoel. Enkel nog niet echt het WOW effect gehad.. Ik hoop op deze manier veel meer reacties te krijgen. Een albizia hoeft niet, Die gaat al ergens anders aangeplant worden :D
Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: boom gezocht

Berichtdoor Toni op 14 aug 2011 22:04

Ik vind zelf de Albizia zeer mooi voor over een water partij! Groeit parasol vormig (richting de zon).
Maar verliest het blad.... en die hoefde van jouw niet op de plek!

De Esdoorn van jouw is ook schitterend, maar ook die verliest blad van de winter!
De Eucalyptus, is ook een topper maar groeit hard... dus is niet echt kein blijvend....

Denk dat je verder moet zoeken? Olijf met een dikke stam mischien?

suc6

gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: boom gezocht

Berichtdoor erna op 14 aug 2011 22:07

hallo,

Ik ben nogal fan van lagerstroemia's...maar die bloeien meestal maar vanaf augustus.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: boom gezocht

Berichtdoor Toon op 14 aug 2011 22:09

De albizia gebruik ik al op een andere plaats (vlak er naast eigenlijk), vandaar dat ik hem niet gebruik. Hij mag zijn bladeren verliezen, maakt niet uit hoor. Maar hij zou tijdens de winter toch ook iets moeten hebben, vandaar de speciale vorm en die kunnen we dan weer verlichten..

Een olijf dacht ik ook aan, maar dan moet hij wel een zeer speciale vorm hebben. Heb er zo 1 gevonden, maar 600 euro is me toch ook net iets te veel om er aan uit te geven..
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: boom gezocht

Berichtdoor p e t e r op 14 aug 2011 22:35

Een grote punica granatum of een heel grote Dicksonia Antartia?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: boom gezocht

Berichtdoor Toon op 14 aug 2011 22:43

Erna: Lijkt me misschien ook nog wel een mooie oplossing. Weet je iets of ze allemaal even winterhard zijn, plaats waar ze hem verkopen en een richtprijs?

Peter: Ik heb al een paar heel mooie punica's gezien, maar ook weer dat ze enorm duur zijn. De planten zijn voor bij mijn ouders. Ze laten me doen, maar als ik plots met zulk prijskaartje afkom denk ik dat ze snel iets anders willen..
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: boom gezocht

Berichtdoor erna op 14 aug 2011 22:47

Toon,

Er zijn enkele soorten bij die redelijk goed winterhard zijn, oa. lagerstroemia Hopi. Ikzelf heb er enkele kleinere gekocht, maar ben de prijs vergeten, rond de 20 euro dacht ik.
De eigenaar had geen grote exemplaren, maar was wel van plan om volgend jaar enkele grotere planten aan te bieden.
De kwekerij is in Wingene.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: boom gezocht

Berichtdoor Toon op 14 aug 2011 22:53

Erna,

Dat kan inderdaad ook nog wel een mogelijk oplossing zijn..
Weet je iets van de herfstverkleuren? Ik vind enkel bloemen van deze plant..
Of geven ze allemaal een rode herfstverkleuring?

Groeten
toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: boom gezocht

Berichtdoor erna op 14 aug 2011 23:07

hallo Toon,

Ik heb eentje al enkele jaren in de tuin staan, en deze kleurt inderdaad naar rood. Ik weet wel niet of ze dit allemaal doen. Zal morgen eens een foto maken ervan en op het forum zetten.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: boom gezocht

Berichtdoor Toon op 14 aug 2011 23:18

Zeer goed alvast bedankt :D
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron