Tetrapanax papyrifera 'steriodal giant in kuip

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Tetrapanax papyrifera 'steriodal giant in kuip

Berichtdoor jaak op 22 jan 2012 12:13

mijn tetrapanax staat in volle grond welliswaar in een metserskuip waar ik de bodem van verwijderd heb,ondertussen komen er al nieuwe scheuten piepen en die bevinden zich buiten de metserskuip :oops:
zijn er onder de palmvrienden die hem gewoon in kuip houden bovengronds of ingegraven zonder de bodem van de kuip te verwijderen,graag jullie bevindingen hieromtrent,het is de bedoeling dat ik hem binnen de perken kan houden zonder iedere keer scheuten te moeten afsteken.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steriodal giant in kuip

Berichtdoor shusui op 22 jan 2012 12:35

Zo erg is dat toch niet ? Je moet de scheuten uittrekken ipv afsteken, dan komen er minder niewe scheuten tegenover als je de wortels doorsteekt.

Je plant zal trouwens beter groeien zonder die kuip ;)

Gr,
sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steriodal giant in kuip

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 jan 2012 19:29

Hey Jaak, Tetrapanax houd niet zo van opgeloten te zitten. Hij wil steeds heel breed wortelen dus in kuip vind hij niet leuk en dus logisch dat hij wil ontsnappen.
Ik heb mijne nu al twee jaar onbegrenst in volle grond staan en heb nog geen last van woekeren naar mijn mening dan. Er komen geregeld nieuwe scheutjes hier en daar boven tot zelfs meer dan 5 meter van de plant maar deze zijn zeer simpel te verwijderen door ze inderdaad uit te trekken zoals Sven zegt. Ze breken erg makkelijk af van de horizontale wortel onder de grond. Dus op twee minuutjes heb je weer alle storende scheutjes verwijderd. Als je ze afsteekt en dus daarmee de horizontale wortel in de grond afsteekt/beschadigd, dat stimuleert dan alleen maar in nog meer nieuwe scheutjes omdat de plant zichzelf wil beschermen en dus wil voortplanten. Als je een monster wil en niet vies bent van wat scheutjes dan zou ik hem gewoon uitplanten zonder kuip. Wil je hem toch in kuip houden dan is het belangrijkste dat het een zo breed mogelijke kuip is, diepte is hierbij niet belangrijk ! ;) Hij gaat dan wel niet zo goed groeien als in volle grond natuurlijk en dagelijks wateren zal ook zeker nodig zijn door veel verdamping via zijn grote bladeren !
Succes Jaak ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3832
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steriodal giant in kuip

Berichtdoor jaak op 24 jan 2012 21:45

ok jongens,bedankt voor de uitleg,uiteraard wil ik een mooie plant in mijn tuin en heb geen problemen met nieuwe scheuten alleen zie ik het niet zo goed zitten dat de wortels door mijn andere planten groeien,dat wil zeggen dat die ook door de haag gaat groeien en ook aan de straatkant zal komen piepen,ik bekijk het nog wel even.bedankt dimi en sven. ;)

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steriodal giant in kuip

Berichtdoor p e t e r op 25 jan 2012 00:19

Hoi Jaak,

Lees ook dit topic even door:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=13&t=4647
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steriodal giant in kuip

Berichtdoor Toni op 25 jan 2012 09:56

Ik ga hem van de lenten in de volle grond zetten met wortel begrenzer (je weet wel zo ene als je voor de bamboe gebruikt), rhizoombegrenzer!
Dan heb je de voordelen van volle grond en een pot, want de wortels gaan nergens heen :thumb_up: .

Tipje van mij :D

Gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten