Wolemia gebuisd

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Wolemia gebuisd

Berichtdoor Peleroly op 14 maart 2012 23:47

Omdat ik weinig info op het net terugvond aangaande de winterhardheid van de Wolemia nobilis heb ik de gok maar gewaagd en heb ik hem vorig jaar in de volle grond losgelaten. Ik was van mening dat deze boom uit de oertijd wel aardig wat weerstand zou bieden maar ik vrees nu toch het ergste. De recente kempische ijstijd is toch wat veel van het goede geweest. Enkel onderaan zit nog een beetje groen. Ik vraag me af of hij nu vanop de stam terug gaat uitlopen of misschien vanuit de grond?
ps. Ik had hem wel met enkele lagen vliesdoek beschermd maar 't zal niet genoeg geweest zijn.
Peter
P1010047.JPG
P1010047.JPG (200.54 KiB) 1697 keer bekeken
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (Belgiƫ)
48 bedankjes

Re: Wolemia gebuisd

Berichtdoor p e t e r op 15 maart 2012 00:02

De kempen: in de winter de ijstijd en in de zomer tropisch ;) en toch blijven we proberen om onze grenzen te verleggen. :thumb_up:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Wolemia gebuisd

Berichtdoor Itrme op 15 maart 2012 00:03

NIet te snel de hoop opgeven. Een heleboel planten hebben het zwaar gehad in de winter en hebben hun kleur verloren. Zelfs hulst en andere wintergroene planten zijn op sommige plaatsten volledig bruin geworden. Dit komt omdat het niet alleen koud was maar ook erg droog.

Dat de onderste takken nog groen zijn is een goed teken maar met een beetje geluk loopt hij ook gewoon van boven weer uit ;)

Edit: Vond op het web een winterhardheid van maximaal -12 graden en dat is het uiterste schijnt.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten