De mysterieuze Maretak.

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

De mysterieuze Maretak.

Berichtdoor palmgek op 08 jan 2013 23:23

Met de kerstdagen zijn we een paar dagen in Luxemburg geweest en hebben we enkele besjes van deze mysterieuze planten meegenomen.
Ze groeien op een gastheer, vaak populieren of fruitbomen en hebben dus geen contact met de aarde. Deze parasiet is bijna in heel nederland onvindbaar, muv het zuiden van Limburg. Het heeft iets met de hoeveelheid kalk in de bodem te maken geloof ik.

Eenmaal thuis aangekomen heb ik ze kapot gedrukt op enkele bomen in de tuin in de hoop dat het zaadje gaat kiemen... Bij gebrek aan populieren en fruitbomen heb ik maar een vijg en een hibiscus geprobeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Iemand met ervaring? Zou dit lukken of is dit wellicht op voorhand al een mislukking?

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Re: De mysterieuze Maretak.

Berichtdoor ramon van weezep op 08 jan 2013 23:27

ik heb er hier in het oosten 2 op een een fruitboom (zelf gezaaid) het is nu een bol van 30cm groot.
ik heb kiempjes op de albizia en op de steeneik maar ik moet nog afwachten of ze aanslaan.

doe er wel even gaas omheen om te voorkomen dat het zaadje via een vogel losraakt.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 08 jan 2013 23:58

Bij mijn weten moeten het rosacea-en zijn, dus appel, meidoorn, etc. Of dus populieren. Ik ken ook voorbeelden van grote bollen op Canadese populieren in Baarn. En in Belmonte in Wageningen zitten ze op sierappels, maar zijn daar denk ik ook 'gezaaid'. In Baarn moeten het wel wilde zijn, want ze zitten zeker 15 m hoog.

Geen ervaring op andere boomsoorten, maar in de natuur heb ik ze nooit op andere dan genoemde soorten gezien. Succes met experimenteren. het helpt om de bast iets te beschadigen en het zaad met wat mos af te dekken zodat het vochtiger blijft. Zorg dat de zon de boel niet teveel uitdroogt en nevel regelmatig.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Arno op 09 jan 2013 02:11

Hier staat veel over het kweken van maretak http://users.chello.be/sf15590/index.html
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 09 jan 2013 02:24

Leuk om een keer te proberen :thumb_up:

En Arno, leuke tekst die je hebt gevonden :P. Vond alleen een kleine fout erin :lol:
De enige halfparasiet van onze flora, Viscum album

Ratelaar en hengel zijn ook halfparasieten, de een parasiteert op graswortels en de ander op boomwortels.

Ik vind de maretak op zich een mooie plant. Ik ben echter niet snel geneigd een boom in mn eigen tuin te benadelen door er zoiets op te planten :lol: Allicht de voorgenoemde halfparasiet ratelaar, maar die zou dan meer gebruikt worden om grassen in een grasveld te onderdrukken waardoor je een bloem/kruidenrijk veldje krijgt :lol:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Inazuma op 09 jan 2013 07:16

¿Ga je toverdrank maken?

Inazuma

24 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 09 jan 2013 08:12

De stam beschadigen heeft geen enkele nut, een boom zal zich snel weer herstellen en als het zaadje ontkiemd is de schorst al weer hersteld.
mos om het zaad is ook niet nodig, laat de natuur zijn gang gaan.

het kiemen is het probleem niet, de vraag is of de boom een indringer toelaat.

aan het eind van de zomer zul je zien dat er een klein haakje uit het zaadje komt, dit is de boorwortel die de boom ingaat, vanaf dan kan het wel een jaar duren voordat je weer beweging ziet
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 09 jan 2013 09:38

Bedankt voor jullie reacties! Wist niet dat er behalve zuid Limburg nog meerdere wilde populaties zijn in NL.
Goed om te horen dat het Ramon dus blijkbaar al gelukt is :thumb_up:
Zal er voor de zekerheid komende dagen iets omheen bouwen, zodat vogels er niet bij kunnen. Ramon, heb je misschien een foto van het gaasje dat je hiervoor gebruikt hebt? Ben trouwens ook benieuwd naar een foto van je fruitboom met mistletoe.... :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 09 jan 2013 13:29

Hier zijn ze te vinden in Hemsrode(bos Anzegem)
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 09 jan 2013 16:03

ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij moeten zaden van de maretak eerst een maag darmkanaal passeren willen ze kunnen kiemen.

Maw... voer ze een merel en van de vogelpoep op :-)
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken