Verse bananenzaden - Ideale periode

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Verse bananenzaden - Ideale periode

Berichtdoor GeL op 03 sep 2012 10:39

Hallo,

Ondanks de immense (lees totale) mislukking met mijn RPS bananenzaden krijg ik er toch niet genoeg van. :onzeker:

Kan er mij iemand vertellen of er een gunstige periode is om bananenzaden te kopen, ttz, zijn er periodes waarin je de meeste kans hebt om verse zaden te kopen?

Bedankt bij voorbaat,
Michel
GeL

200 bedankjes

Re: Verse bananenzaden - Ideale periode

Berichtdoor griphuz op 05 sep 2012 11:15

Dat ligt aan de soort en aan de leverancier natuurlijk. Als je de nieuwsbrief van RPS krijgt zie je telkens welke zaden weer nieuw binnen zijn.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor GeL op 06 sep 2012 08:55

Remko,

Bedankt voor je antwoord. Ik had me nooit voordien ingeschreven op hun nieuwsbrief, dit is bij deze gebeurd.
Heb je ooit al zaden besteld bij Georgiavines? Die zou ik namelijk ook wel eens willen uitproberen. Het is wel bekend dat vele leveranciers hun zaden bij RPS halen, maar zij zijn wellicht niet de enige die wholesale verkopen.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 06 sep 2012 13:44

Georgiavines heb ik wel eens zaden gekocht, heeft veel leuks, maar of de Musa's vers zijn weet ik niet. Gezien de hoeveelheid zaden en soorten lijkt me niet dat je dan zaden vers aan kunt bieden, dat is logistiek en organisatorisch erg moeilijk. Meestal slaan mensen de zaden gewoon droog op, met wat geluk in de koelkast.
Als ik tegenwoordig bepaalde soorten bananen wil zoek ik eerst naar planten, zaden is eenvoudigweg niet lucratief genoeg en dus de laatste oplossing om aan een bepaalde soort te komen. Zoek je een speciale soort eigenlijk of vindt je het zaaien gewoon leuk?

Groetjes,
Remko.
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor GeL op 06 sep 2012 13:59

Bananen zaai ik al een hele tijd met vallen en opstaan. Ik zoek eerder de niet doordeweekse variëteiten.

Momenteel heb ik M. voonii, M. sakaiana en M. muluensis in de serre liggen. Ik profiteer nu nog van de "swingende" temperaturen in de serre. +35°C gedurende dag en +15~17°C 's nachts.

En jawel zaaien vind ik wel leuk, alhoewel het met bananen soms iets minder leuk is. :D

Georgiavines heeft inderdaad een groot assortiment, misschien wel te groot. Het probleem is altijd de kleine hoeveelheden. Je moet een pak zaden hebben om je kans op een (snelle) kiemer te verhogen. Als je ze maar per 5 of 10 koopt gaat die kans al drastisch naar beneden tenzij je veel geluk hebt. Dit is toch mijn ervaring.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 06 sep 2012 21:44

Precies en dat kost veel eurotjes. Ik heb intussen ook al een paar jaar bananen gezaaid en al een flink aantal soorten kunnen opkweken. Helaas koop je ook veel zaden die nooit een plant zullen worden. De vorige rps aankoop leverde voor mij maar liefst een 30 tal sikkimensis red tiger zaailingen op maar dat was het dan ook weer wel. De rest is nooit wat geworden.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 07 sep 2012 12:09

Tja de soorten die ik nooit in een koude kas zal kunnen gaan overwinteren daar begin ik niet eens aan, zo ook bij boomvarens,...doe je veel moeite en kun je er vervolgens niks mee,.....garantie op teleurstelling.
Ik zaai alleen nog interessante winterharde en 'koudebestendige' soorten als het om planten in het algemeen gaat eigenlijk. En ook daarmee kun je pionieren natuurlijk ;)
Groetjes,
Remko.
griphuz

48 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken