Sanguinea stekken

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Sanguinea stekken

Berichtdoor TinekedV op 14 dec 2012 12:25

Ik houd van het stekken van planten en probeer dat in verschillende periodes van het jaar te doen. Bij verschillende jaargetijden hoort vaak ook een andere wijze van stekken.

Deze topic gaat over het proberen stekken van Sanguinea te laten wortelen tijdens de winter. Vaak is het al moeilijk om ze in het voor- of najaar te laten wortelen. Toch wil ik het ook eens in de winter proberen.

Gister avond kreeg ik van Jean-Marie stekmateriaal dat ik liet overnachten in water met Formulex en 10-52-10.
Stekmateriaal.JPG
Stekmateriaal.JPG (256.56 KiB) 3135 keer bekeken

Deze ochtend sneed ik er 24 stekken van, doopte ze in de Clonex en deed de stek in een root riot.
verse stekken.JPG
verse stekken.JPG (245.22 KiB) 3135 keer bekeken

De tray staat nu in een koude propagator bij ca. 15 graden. 's Nachts worden ze belicht door LED-panels. Nu is het rustig afwachten. Een ding weet ik zeker: na ca. 14 dagen kan ik zien welke stekken zeker niet gaan wortelen. Ik hoop over 4 a 6 weken een eerste bewortelde stek te hebben.

Wordt vervolgd...
TinekedV

23 bedankjes

Re: Sanguinea stekken

Berichtdoor JmC4c op 14 dec 2012 17:27

Ik ben benieuwd ;)
Alvast veel succes :thumb_up:

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor jimbo op 15 dec 2012 11:58

Hey Tineke, Wees er maar zeker van dat ik dit topic ga volgen! Vermits ,naast mijn passiflora's, de brugmansia een tweede planterige uitdaging gaat worden heb ik niet zo goed begrepen wat het verschil is tussen een brugmansia en een sanguinea? Ja op dit vlak sta ik nog niet ver en ben nog een "groentje" :D .... Ga vandaag mijn propagator in gang zetten . Ik weet dat er nu wel gezaaid kan worden, maar hoe zit het met de verlichting? Ik heb geen ledverlichting, heb me wel is bezig gehouden met aquariumverlichting... is dit voldoende? Want ik denk hoe langer ik wacht met het planten van de sanguinea zaden, hoe minder de kiemkracht?

Groene groeten, Jim en nog veel suc6 aan allen die met dit project hebben meegedaan en hopelijk niet het laatste is !!!
jimbo

0 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 17 dec 2012 11:36

De brugmansia is een soortnaam, de sanguinea een ras.
De Sanguinea is een koude brugmansia.

Kiemkracht: de kiemkracht van brugmansia-zaden loopt niet snel achteruit. In de loop der jaren wordt het minder maar vaak zal zaad dat 5 jaar of ouder is nog kiemen. Het duurt langer en het aantal zaden dat kiemt is minder, maar toch

Licht: ik heb geen ervaring met aquariumlicht. Maar al het ectra licht dat je (zeker zodra het zaad is gekiemd) kan geven is meegenomen.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor jimbo op 23 dec 2012 11:28

Voila , weeral iets dat ik nog niet wist, dat sanguinea een ras is. Het probleem in de winter is dat je vrijwel alles kan zaaien maar inderdaad met het "licht"probleem zit. Zaailingen die te snel doorschieten met als gevolg een te slappe stengel.... Propagator is in werking... morgen de Sanguinea zaden ontdoen van hun harde schil en dan... in de propagator!! Ik post asap foto's als ze komen piepen....
jimbo

0 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 23 dec 2012 11:44

Succes Jim! We weten nu dat het na weken en zaaien ongeveer een week duurt voor je het eerste leven in de zaden ziet, dus misschien nog net dit jaar.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor jimbo op 23 dec 2012 12:15

Alvast bedankt! Ik kijk er naar uit.... Misschien een tip voor diegene die hun planten is in een andere , mooie( vind ikzelf toch) pot willen zetten... bij karwei.nl hebben ze metserskuipen maar in het wit en dit voor een € 9 het stuk. karwei is een Nederlandse tegenhanger van onze Hubotjes en brico's... -:)
jimbo

0 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken