Stekken naamloze brugmansia (warme bruggen)

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Stekken naamloze brugmansia (warme bruggen)

Berichtdoor Peter Franken op 23 dec 2012 01:16

Hmmm...wat duidelijker maar ik wil altijd graag de naadjes vd kous weten..: zegt jou "Brugmansia "Bergkoningin" iets? Ik kreeg ik zo'n 2 maanden geleden een exemplaar gratis bij aankoop van een speciekuip met musa velutina's van mede tuin hbbyist; mooie dubbele roze bloem die niet geurde; dus een koude? Staat nu in de donkere kelder; heeft geen blad meer. Toch maar in mijn kleine winterhokje met daglicht zetten? 2 stekjes daarvan staan in een glaasje water; nog geen teken van wortelvorming maar ziet er nog wel levend uit!
grt
Peter
Peter Franken

1 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 23 dec 2012 03:08

Peter bijna alle bruggen die je ziet zijn warme bruggen, koude bruggen zijn moeilijk te verkrijgen, lastig om te kweken en in leven te houden en daardoor minder bekend.

De Bergkonigin ken ik zeker, heb hem zelf ook. Is een heel mooie brugmansia, maar lastig om te overwinteren. Het is een warme brugmansia.
Ik hoop oprecht dat je stekken door de winter komen. Zet ze zo licht mogelijk, ze hebben ook redelijk wat warmte nodig. Kijk eens of je stekken er nog gezond uitzien: beginnen ze niet te verslijmen aan de onderkant?. Wat je met bijvoorbeeld 1 stek kan proberen: haal het onderste deel van de stek af als die inmiddels begint te verslijmen, doop de stek in stekpoeder / stekgel en zet de stek in een potje met vochtige stekgrond. Doe een plastic zak om de pot met stek en maak deze dicht. Zet dit "mini-kasje" op een warme LICHTE plek. En dan maar hopen dat de stek gaat wortelen.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Peter Franken op 25 dec 2012 21:46

Hallo Tineke bedankt voor je tip; ga ik met een stekje uitproberen en wellicht kan ik de moederplant beter uit de kelder naar mijn overwinteringshok verhuizen (een soort douchecel met lichtkoepel). Ik ga sowieso proberen wat planten buiten te zetten; er komt geen vorst meer voor 2013. Kunst is dan alleen om even snel een lichtdoorlatend afdakje te maken tegen de vele regen!
Peter Franken

1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken