door prutser 2 op 11 dec 2012 23:40
ja bedankt voor de reakte rob,,ga inderdaad de noten/zaden proberen op te kweken met veel warmte,,het zijn mooie palmen als het lukt natuurlijk,maar moet wel gedult hebben bij het kiemen denk ik,wandt ik heb er een stuk geslagen met hamer om binnenin te zien ,en ja net een kleine cocos he,maar de noot was werkelijk bikkelhard,en ja ben ze nu aan het oppeuzelen,altans wat er omheen zit,daarna maak ik ze goed schoon en laat even drogen,,dan gaan ze vlak bij de kachel rond de 30,35 graden,en hopelijk kiemen ze dan,,heb voorheen ook awara geprobeerd ,,was ook net zo hard,maar die palm heeft stekels op bladeren en stam,,net een cactus palm,,dus daarmee gestopt,,en deze heeft geen stekels ,,vandaar,,verder zijn er ook kleine palmjes mee gekomen uit suriname waaronder driehoeks palm,,en een flesse palm en nog wat andere palmen waarvan ik de naam niet weet,,wel heel mooi,,en het gekke is dat ook sommige later als ze wat groter zijn ook wat lichte vorst kunnen verdragen ??terwijl ze uit suriname komen ??,,m,v,g, paul,,