Zaai-ervaring bauhinia purpurea (orchideeboom)?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Zaai-ervaring bauhinia purpurea (orchideeboom)?

Berichtdoor paul op 28 jul 2011 13:20

De bladeren kunnen 10 à 15cm worden, wat bij mijn plant ook ongeveer de afmetingen was. Ik had toen 1 plant binnen in de veranda, en 1 in pot buiten. Ik herinner mij nog dat die plant buiten kleinere bladeren aanmaakte, en bij een slecht-weer periode, de groei helemaal stilstond. De verzorging en mestgift was voor beide planten gelijk.
De bladeren van Bauhinia galpinii krijgt maar bladeren van +/- 5cm. Deze struik stond vorig jaar in juni nog in de knop. Meegebrachte stekken zijn niet aangeslagen. Ik hoop nu in augustus wel bloemen te zien, en ik ga toch nog eens proberen een paar stekken mee te brengen!
Afbeelding
paul

28 bedankjes

Berichtdoor amourath op 28 jul 2011 16:48

Wat een mooie! Ze bloeien dus al vrij klein.
Ik heb de boom voor 't eerst gezien in Los Angeles, stond daar gewoon in de middenberm - hij bloeide toen ook en dat was september. Hij was zeker 5 meter hoog, echt prachtig! Ik heb daar lang spijt van gehad dat ik niet kon stoppen om zaden te zoeken... :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor paul op 28 jul 2011 17:01

Die laatste foto is wel een plant in struikvorm, +/- 1,5m hoog, maar behoorlijk breed uitgegroeid. Via google lees ik dat de natuurlijke groei als klimplant zou zijn, maar wel gemakkelijk te snoeien; dus binnen de perken te houden is!
paul

28 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 11 sep 2012 23:01

Een oud topic maar met waardevolle info voor me. :thumb_up:

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 11 sep 2012 23:21

graag wat meer uitleg , Peter. Is dit een struik uit jouw tuin ? Benaming ? Eerste keer dat hij bloeit ?
Vanwaar komt hij? Verzorging ?
Kortom, je maakt mij nieuwsgierig .
groeten
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 11 sep 2012 23:26

Haha,

Helaas is dit een vakantie foto van Costa Rica maar aangezien de wereld mijn tuin is...

Ik heb de naam van Sven. Het is bij me een vlotte kiemer geweest en deze groeit vrij snel bij me in de veranda. Nu nog enkele jaren de winter zien door te krijgen blijkbaar voor deze bloemen geeft.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 12 sep 2012 19:58

Allee, dan heb ik meer succes met die bauhinia.
Heb twee grotere planten staan, eentje van 5 en eentje van 6jaar oud,(ongeveer 1,2m hoog) deze bloeien toch al vanaf hun tweede jaar in april-mei en vorig jaar zelfs ruim 100 zaden van geoogst.
Twintig heb ik er zelf gezaaid en daarvan had ik toch 18 plantjes,(gezaaid in 8-2011) hiervan zijn er momenteel 4 met bloei, ze zijn ongeveer 25cm hoog. Zal er een 5 tal meebrengen naar CB.
Zelf heb ik ook nog de tomentosa en de Youmaminensis(ben nie zeker of het juist is geschreven) deze heeft blaadjes van 1,5cm, is momenteel 2jaar en 1m hoog.

groetjes danny

Nb. gewoon in cocopeat zaaien, niet te vochtig en op 25° kiemen de verse zaden na 1 week.
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 12 sep 2012 23:00

@ Peter :
't was te mooi om waar te zijn, maar 't is alleszins een pracht van een struik. En als je de reactie van Danny leest, moet het toch mogelijk zijn.

@ Danny,

'k ben kandidaat voor een plantje . Zet er maar eentje opzij voor mij, danny. Hoe verzorg je hem 's winters : standplaats, temperatuur, watergift ? Heb je er ook foto's van ?
groeten
wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 13 sep 2012 20:04

Je plantje is alvast gereserveerd.
In de winter staan deze in de veranda bij zo'n 10°, het kan er ook wel kouder worden want de thermostaat staat binnen.Deze is zuid gericht en aan drie zijden glas dus voldoende licht. Eenmaal per week krijgt daar alles water, naar behoefte(staan wel ruim 200 planten)
bij veel zon in de winter zelfs 2 maal.
De Bauhinia's laat ik niet uitdrogen. Vorige winter is nochtans alle blad afgevallen, allicht door die late koude, en is de bloei begonnen op de naakte takken, tegen half mei stond ie dan weer mooi groen.
Foto's heb ik genoeg maar plaatsen lukt me nooit, ken eigenlijk niks van pc en ben al blij dat het lukt om berichtjes te schrijven.

groetjes danny
ps. 14 dagen geleden nog eentje gepost op tuinadviesforum(kan ik gewoon plaatsen zonder te bewerken)
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor Plien22 op 25 mei 2014 10:09

Hoi Danny en Erna,

Hoe staat het nu met jullie Bauhinia's?
Ik probeer ze steeds weer te kweken, heb er nu van 3 jaar oud, verliezen wel hun blad maar komen toch steeds weer terug na de winter.
Bloei heb ik echter nog nooit gehad.. :cry:

De planten die in potten staan doen het wel beter dan die in de volle grond.

Groetjes,
Paulien
Plien22

34 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken