Vleesetende planten kweken LED

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Vleesetende planten kweken LED

Berichtdoor JeroenI op 20 nov 2013 15:55

goedendag beste palmvrienden,

Ik heb even een vraag. Is het technisch gezien mogelijk om op LED (zelfbouwbak) een zaadje van een vleesetende plant te laten ontkiemen? Zo ja, wat is voor deze periode de gunstigste situatie. Ikzelf had onderstaande in gedachten maar met deze opbouw ben ik nieuw dus tips en ideeën zijn altijd welkom.

LED: 1W per stuk per zaadje
afstand LED - zaad: 1CM
LV: 70-80% tot ontkiemen
temp: 22 - 25ºc
lichtduur: 18/6

zou het met bovenstaande mogelijk moeten zijn in een mini kweekbak de zaden te laten ontkiemen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Prettige dag!
JeroenI

0 bedankjes

Re: Vleesetende planten kweken LED

Berichtdoor Itrme op 20 nov 2013 17:00

Welke vleesetend plantje had je in gedachten? Zelf heb ik Drosera capensis zaden gezaaid een tijdje terug. Deze liet ik kiemen in een aquarium. Het aquarium had een gewone lamp en stond voor de rest niet super licht (door de lamp was de temperatuur ongeveer 20-22 graden). Belangrijk detail, de drosera capensis kiemde pas na 2 weken koude stratificatie.

Voor de rest gebruik ik op het moment een ledbak van ik geloof 11 watt (moet het even nakijken) met rode en blauwe leds. Hieronder staan meerdere plantjes waaronder een Sarracenia die van die plantjes (die eronder staan) het meeste licht nodig heeft. De groei is beduidend beter dan op mijn vensterbank (waar de bekers van die grote flappen vormden) Maar nog steeds niet optimaal omdat de andere plantjes een deel van het licht blokkeren.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is. Mocht het niet genoeg zijn lichter zetten.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor JeroenI op 20 nov 2013 17:07

Ik heb ook een van de drosera familie. Ze hebben nu minstens 4 weken kou gehad (koelkast), lijkt mij voldoende dan. Waar reageerd theoretisch gezien een plant het beste op? cool white of blauw? (is momenteel de enige losse 1w leds die ik heb, bouw ook alles zelf (behalve de mini serre). Dus technisch gezien is een kamertemprratuur voldoende? Heb je in die periode ook de LV gemeten? Ik geloof dat de LV bij vleesetende planten van groot belang zijn, klopt dit?

bedankt voor je reactie!

(edit)
wat is de gemiddelde kiemduur van een vleesetende plant? bijv een drosera
Laatst bijgewerkt door JeroenI op 21 nov 2013 22:57, in totaal 1 keer bewerkt.
JeroenI

0 bedankjes

Berichtdoor JeroenI op 21 nov 2013 16:21

trouwens, UVA en/of UVB is niet noodzakelijk bij kiemen, toch?
JeroenI

0 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 02 maart 2016 14:14

Is het gebruikelijk dat VVV zaden een dag na zaaien wit en glimmend worden?
Afbeelding
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 02 maart 2016 23:32

VVV zaden? Bedoel je Venus vliegenval? Ik zie vrij grote zaden liggen. Nou heb ik ze zelf nooit in hande gehad, maar ik was altijd onder de indruk dat ook de venus vliegenval zaden behoorlijk klein (zeg maar ragfijn) zouden moeten zijn.... Waar heb je de zaden vandaan?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 03 maart 2016 16:12

Ze komen van Zadengigant. Volgens mij zijn ze ook een klein beetje groter als toen ik ze zaaide, vind het allemaal maar raar. Ik heb er een wijnglas overheen gezet, waardoor ze ook nog een stuk groter kunnen lijken dan ze zijn.

Inderdaad Venus Vliegenval. Is een wit laagje normaal?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 03 maart 2016 20:08

Ff snel gegoogled, formaat zaden kan blijkbaar kloppen. Zolang het witte laagje geen schimmel is maakt het niet uit neem ik aan. Mocht het niet lukken met laten kiemen dan gewoon nog 2-4 weken in de koelkast bewaren.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Sharon-vds op 06 maart 2016 13:51

Een wit laagje is niet normaal. Dionaea zaden zijn ook erg kleine zwarte glimmende zaden. Kiemen gaat vrij vlot als je verse zaden hebt.
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 25 maart 2016 23:57

mijn Drosera rotundifolia zaden zijn geen van allen op gekomen, weet niet meer waar ik ze vandaan had.
Mijn VVV heeft vorig jaar zaad gegeven maar dat was echt veel kleiner dan wat ik hier zie als ik me niet vergis. Deze laat zich makkelijk vermeerderen door scheuren, dus mocht het allemaal niet goed komen stuur maar PM dan kan ik over een maand of wat wel wat opsturen
Jos Mannaart

20 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken