door Dejagere op 10 nov 2010 22:08
Vijgen zijn gemakkelijk te stekken als winterstek zelfs zonder stekpoeder.Als winterstek zijn kruidachtige takjes wel minder geschikt,als winterstek dus beter houtachtige stekken,2 jarige voor stekken in rust is ideaal,de stekken gaan als ze in rust zijn niet echt wortel schieten hoor ik sommigen zeggen ,akkoord maar ik stek vijgen sinds 1991 en had steeds de beste resultaten met stekken tijdens de winterrust.Ik weet nog goed dat ik een aantal jaren geleden eens laat besloot juist toen de rust voorbij was nog 200 tal vijgen in aparte potten te stekken.Het slagingspercentage was bedroevend terwijl ik met stekken in rust in potten nooit problemen had.Ok meer werk om de potten in de winter te stallen en licht vochtig te houden.Zomerstek gaat ook maar gaf af en toe problemen met overhitting,verwelking.Daarom wacht ik vanaf dan tot de winterrust in gang is.Nu zijn mijn vijgen hier nog niet in rust,het heeft nog niet gevroren ,Hardy flanders staat nog groen in blad zelfs,dus ik wacht nog even,ik wil geen uitval.De potten zet in da steeds in een tuinhuis achteraan op de koelste plaats,ik laat altijd maar lichte vorst toe in het tuinhuis,bij verdere afkoeling verwarm ik licht zodat het nooit langdurig of hard erin vriest.Gr Eddy